جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

جاکتابی عنوان ستونی است که نخستین‌بار در تاریخ بیست و هفت تیرماه سنه یکهزار و سیصد و هشتاد و هفت خورشیدی در صفحه چهاردهم جیم از ضمیمه‌ی جریده‌ی یومیه‌ی خراسان به طبع ‌نگارنده (زهیر قدسی) رسید و الی زماننا هذا به طبع می‌رسد. (برگرفته از مطلع الوبلاق/ پست شماره ۱) و اکنون دیر زمانی است که میزبان بازنشر معرفی‌های من و همسرم (الهام یوسفی) در جراید مختلف است.

دزیره / آن ماری سلینکو

پنجشنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۸۹، ۰۴:۱۸ ب.ظ
ناپلئون بدون روتوش

*گاهی رمان‌هایی نوشته می‌شوند که در بستر یک تاریخِ واقعی روی داده است، به گونه‌ای که بعد از خواندن آن می‌توان ساده‌تر از تاریخ آن کشور مطّلع شد. چرا که رمان، داستانِ زندگی مردم است؛ نمود نسبتا واقعی از رفتارها، عکس‌العمل‌ها و آداب و رسوم اشخاص یک جامعه. نکته قابل توجه این‌که می‌توان ادعا کرد هر نوشته -اعم از رمان و داستان و مقاله- نسبت به رسانه تصویری، نمایشی حقیقی‌تر از زندگی و افکار یک جامعه ارائه می‌دهد. زیرا قلم و کاغذ ابزاری مردمی‌تر و قدیمی‌تر به حساب می‌آید.

*رمان «دزیره» خاطرات‌گونه‌ای است که به قلم «آن ماری سلینکو» روایت می‌شود. سلینکو در سال 1914 در ویَن به دنیا آمد. دختر صنعت‌گری ارتشی بود، تاریخ را در دانشگاه وین آموخت و بعدها در کنار نویسندگی به عنوان خبرنگار در روزنامه‌ای فرانسوی مشغول به کار شد. پس از ازدواج با کریستیانس(دانشجوی دانمارکی) در این کشور اقامت کرد. هنگامی که در جنگ جهانی دوم دانمارک از سوی ارتش نازی اشغال شد، سلینکو به همراه شوهرش با سوار شدن در قایقی ماهیگیری از چنگال گشتاپو گریختند. پس از ساکن شدن در کشور سوئد، به فکر افتاد زندگی‌نامه و تاریخچه خاندانی را که هنوز هم در سوئد سلطنت می‌کند بنویسد. پژوهش‌هایش 5سال طول کشید و نوشتن کتاب هم 2سال وقت گرفت. سلینکو در سال1986 در کپنهاک درگذشت.

*داستان، گویی از زبانِ «اوژنی دزیره کلاری» دخترِ یک بازرگان ابریشم اهل فرانسه به رشته تحریر درآمده. دختری که کوچک‌ترین فرزند یک خانواده متمول و به اصطلاح نجیب‌زاده است که از همان کودکی زندگی‌اش با ناپلئون پیوندی ناگسستنی می‌خورد. همان «ناپلئون بناپارت» مشهور تاریخ!

ساده‌تر: دزیره، دختر مورد علاقه ناپلئون است. اما جالب است که بدانید این علاقه تنها بهانه‌ای است تا بتوان با استفاده از آن، فرانسه دوران ناپلئون را مروری گذرا کرد؛ و نه تنها فرانسه، بلکه اروپای قرن ناپلئون را. دزیره شما را به ایتالیا، فرانسه، سوئد، دربار ناپلئون و بسیاری از جاهایی می‌برد که در هیچ‌یک از کتاب‌های تاریخِ محض، اینچنین جذاب نخواهید یافت.

دزیرهاین کتاب، شما را با اندیشه و شخصیت مردی آشنا می‌کند که از برجسته‌ترین و سؤال برانگیزترین مردان تاریخ است، لااقل در تاریخی که نوشته‌اند!

«دزیره» از آن رمان‌هایی نیست که ترسیم فضای تاریخی‌اش خسته کننده و کسالت‌بار شود یا برعکس آدم را در فضایی رویایی و به دور از واقعیت گرفتار کند. از طرفی دیگر، اگرچه موضع‌گیری نویسنده در مورد ناپلئون کاملا قابل قبول یا قابل رد نیست لیکن می‌توان آن را فرصتی شمرد برای خواندن تاریخ اروپا از دریچه نگاهِ یک نویسنده اروپایی که بی‌شک با نگاه یک سیاست‌مدار یا محقق توفیر می‌کند.

در ضمن اگر خاطر مبارک‌تان باشد در معرفی رمان «شرق بهشت» بخشی را به تعریف و تمجید مترجمِ توانایش پرداختیم. قابل ذکر است که این کتاب هم توسط همان مترجم یعنی جناب پرویز شهدی ترجمه شده است. ترجمه‌ای روان و جذاب که لذت خواندن کتاب را دوچندان می‌کند.

تردید نکنید که پس از خواندن دزیره علاقه‌مند خواهید شد یک دوره تاریخِ ویل‌دورانت را مطالعه کنید. یا چند واحد تاریخ فرانسه در واحدهای درسی‌تان لحاظ شود، حتی اگر مثل من دل خوشی نسبت به تاریخ-از نوع درسی‌اش- نداشته باشید.

*«...نوامبر گذشته چهارده سالم تمام شد و پدرم این دفتر خاطرات زیبا را برای زادروزم به من هدیه داد. طبعا نوشتن در این صفحه‌های سفید زیبا حیف است. این دفترِ کتاب‌مانند، قفلی هم دارد که می‌توانم آن را ببندم. هیچ‌کس، حتی خواهرم ژولی هم نخواهد فهمید چی توی آن نوشته‌ام. این آخرین هدیه پدر عزیزم است. اسم پدرم فرانسوا کلاری است. فروشنده حریر در مارسی بود که دو ماه پیش بر اثر بیماری ذات‌الریه درگذشت...»
 

*این کتاب را می‌توان از انتشارت کتاب آفتاب واقع در چهارراه شهدا، پشت باغ نادری، مجتمع گنجینه کتاب تهیه نمود. شماره تماس: 0511.2222204

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۰۱/۱۹

نظرات  (۹)

۲۰ فروردين ۸۹ ، ۱۳:۵۷ سید مصطفی خاتمی
سلام علیکم. سطوری درباره کتاب "رستاخیز جان" به بهانه سالروز شهادت سید مرتضی آوینی در وبلاگ طاووس. یاعلی!
مسابقه ی آزاد اینترنتی داستان کوتاه (قلم مفرغی)
برای تمام فارسی زبانان / موضوع آزاد
آدرس اینترنتی :www.ghalamefraghi.tk
از معرفی کتاب ممنون هستم.
اما کاش وبلاگتون کمی جذاب و گیرا تر بود.
شما که توی مشهد کار میکنید و از سطح فرهنگی شهرتون خبر دارید چرا دست روی دست گذاشتید و کاری نمی کنید؟
چرا موسسه ی فرهنگی و یا هر چیز دیگه تاسیس نمی کنید تا فعالیت های منسجمی انجام بدید.
امسال حواستون رو جمع کنید.(اشاره دارد به تبلیغات تاثیر گذار سیما)
سال همت مضاعف و کار مضاعف رو از دست ندید...
جبهه های فرهنگی خالی شده...
شما که پتانسیل خوبی توی مشهد دارید
با یک سوت هواداران کتاب آفتاب تو گنجینه ی کتاب جمع میشن ازشون استفاده کنید...
۲۳ فروردين ۸۹ ، ۰۷:۴۱ مامان فرزانه کوچولو
سلام. رمان دزیره راپارسال خواندم فوق العاده است. اما هر اتفاقی هم که در طول تاریخ بیفته من رو نمی توونه وادار کنه که یک خط تاریخ بخوونم.اگه یک زمانی هم چند جلدی از ویل دورانت رو خوندم به خاطر انجام تحقیقات دانشگاه بود.
در هر حال معرفی اتان (درست نوشتم؟!!!)جذاب بود.
موفق تر باشید.
سلام.دزیره رو چند سال پیش خوندم.جالب بود.خوشحالم بر خلاف تصورم کتابهایی از

طیف های مختلف میخونید.میتونید از ادبیات قبل از انقلاب ایران هم معرفی

کنید؟منظورم هدایت,چوبک,دولت آبادی,علی محمد افغانی و.......است.
پاسخ:
سلام. خیلی ممنون! البته ناگفته نماند که کتابهایی برای این ستون معرفی شده که از طرف روزنامه رد صلاحیت شده!! مثل کتاب خرمگس نوشته لیلیان وینیچ... به هر حال امیدوارم که روزی کتابهایی که تا حالا امکان معرفیش نبوده را معرفی کنم. البته کتابهای ناخوانده هم که ماشالا زیاده!
سلام.من جاکتابی جیم روهرهفته میخونم.اکثرکتابایی که معرفی کردینو خوندم.خواستم تشکرکنمراستی کتاب روی ماه خداوندراببوس نوشته مصطفی مستورهم خیلی قشنگه.چرامعرفی نمیکنین؟
پاسخ:
از اولین کتابهایی که تو جاکتابی معرفی کردم، کتاب چند روایت معتبر بود و در کنار اون کلی از «روی ماه خداند را ببوس» تعریف کردم و اونو به عنوان شاهکار مستور معرفی کردم، به هر حال چشم!
سلام
خواستم کتابی رو بهتون معرفی کنم که تا حد زیادی منو به یاد دزیره انداخت.کتاب خانم نوشته مسعود بهنود.یک رمان که روایت تاریخ صد ساله اخیر جهان رو بیان میکنه.از زبان یک زن از خاندان قاجار به نام خانم. که قصه از کودکی اون ومرگ مظفرالدین شاه -پدر بزرگ خانم- شروع میشه . وبا سلطنت محمدعلی شاه و،مشروطیت و فرار محمدعلی شاه به روسیه و...که خانم همراه قافله محمد علی شاه از ایران خارج میشه به نوعی روایت تاریخ جهان شروع میشه.سقوط پی در پی امپراتوری های بزرگ جهان از روسیه تزاری و عثمانی و...که زندگی این زن با همه این حوادث پیوند داره.حتی حوادث دهه اخیر مثل روی کار آمدن دولت اصلاحات و در آخر حادثه یازده سپتامبر که البته زندگی نسل بعد یعنی نوه خانم رو روایت میکنه.کتاب به اندازه تاریخ صد ساله جهان پرماجرا والبته عبرت آمیز هست.
از بهنود قبلا این سه زن رو خوندم که مثل خانم آمیخته تاریخ و داستان یا روایت تاریخی داستانه.اول کتاب هم جمله ای از زبان نویسنده اومده که:این یک داستان است.باورش کنید
چون خانم رو دیروز تموم کردم خیلی حرف درموردش دارم که با عرض پوزش کامنتم رو خیلی طولانی کرد.البته امیدوارم که کتاب رو قبلا نخونده باشید که قلمفرسایی من بی مصرف بشه!!..
پاسخ:
اما اسم کتاب در حقیقت «خانوم» هست. چشم اگر شرایط فراهم شد اون رو هم معرفی میکنم
سلام
پس بفرمایید کتاب رو خوندید.درمورد اسمش هم حق با شماست من به املای معیار

نوشتم دقت نکردم نویسنده طور دیگه ای به کار برده.
دزیره واقعا زیباست

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی