جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

جاکتابی عنوان ستونی است که نخستین‌بار در تاریخ بیست و هفت تیرماه سنه یکهزار و سیصد و هشتاد و هفت خورشیدی در صفحه چهاردهم جیم از ضمیمه‌ی جریده‌ی یومیه‌ی خراسان به طبع ‌نگارنده (زهیر قدسی) رسید و الی زماننا هذا به طبع می‌رسد. (برگرفته از مطلع الوبلاق/ پست شماره ۱) و اکنون دیر زمانی است که میزبان بازنشر معرفی‌های من و همسرم (الهام یوسفی) در جراید مختلف است.

بار هستی/ میلان کوندرا

شنبه, ۲ خرداد ۱۳۹۴، ۰۵:۵۷ ب.ظ

سنگینی تحمل ناپذیر یک رمان


کتاب‌خوانانی هستند که رمان یا به صورت کلی، داستان را کتاب حساب نمی‌کنند چراکه از نظر ایشان یک داستان محتوای فکری خاصی را نصیب خواننده‌نمی‌کند. داستان را تنها ابزاری برای سرگرمی می‌دانند و بس! ما برای ایشان احترامی درخور و برای مطالعات‌شان ارزشی ویژه قائلیم. با این‌همه این نظر هم شاید خوانشی ناقص از تجربه‌ای ناکافی باشد. نمی‌توان سهم داستان‌های قدرتمند از نویسنده‌های بزرگ را در پرورش و به چالش کشیدن اندیشه‌های رسوب کرده در ذهن جامعه نادیده گرفت.

** رمان «بار هستی» یا در واقع «سبکی تحمل‌ناپذیر هستی» از «میلان کوندرا» نویسنده ریزبین و نکته‌شناس کشور چک، این عقیده را که رمان تنها برای سرگرمی است، به چالش می‌کشد. نویسنده با پیروزمندی از پس این نکته برآمده که با ایجاد و حفظ تعلیق تا پایان کتاب، صفحات بسیاری را اختصاص به جراحی و تحلیل خودآگاه و ناخودآگاه شخصیت‌های داستانی‌اش دهد. تا جایی که خواننده داستان، تجربه‌ای بیش از هم‌زیستی با شخصیت‌های داستان پیدا می‌کند و مانند یک روانکاو به فلسفه رفتاری آن‌ها پی می‌برد.



گزاف نیست اگر تنها ۳۰صفحه از این کتاب ۳۳۰ صفحه‌ای را محبوس در زمان و مکان بدانیم و باقی آن را توقف در رفتارهای آشکار و پنهان اشخاص حاضر در داستان. شخصیت‌های اصلی این داستان عباتند از توما و ترزا و سابینا و محل داستان زادگاه نویسنده، یعنی کشور چک است. کشوری که در تهاجم بی‌رحمانه روسیه کمونیستی قرار می‌گیرد و این کتاب در حاشیه پررنگ این اتفاق، تجربه‌ای از شرایط خفقان‌آور آن زمان را بازگو می‌کند.

گرچه سرنوشت توما و ترزا خیلی مانده به پایان کتاب تاحدودی معلوم می‌شود با این‌همه پایان کتاب ضربه‌ای فراموش ناشدنی را به خواننده وارد می‌سازد.


برشی از کتاب:

** «کسی که مدام خواهان ترقی است باید منتظر باشد روزی به سرگیجه دچار شود. سرگیجه چیست؟ ترس از افتادن؟ اما چرا روی بلندی حفاظ‌دار ساختمان هم دچار سرگیجه می‌شویم؟ چون سرگیجه چیز دیگری غیر ترس از افتادن است. در واقع، آوای فضای خالی زیر پایمان ما را به سوی خود جلب می‌کند و تمایل به سقوط که لحظه‌ای بعد با ترس در برابرش مقاومت می‌کنیم- سراسر وجود ما را فرا می‌گیرد.»



مشخصات کتاب:

عنوان: بار هستی

نویسنده: میلان کوندرا

مترجم: پرویز همایون پور

ناشر: قطره

تعداد صفحه: ۳۳۲

قیمت: ۱۵۰۰۰


برای تهیه این کتاب را می‌توان به کافه‌کتاب آفتاب واقع در: مشهد، چهارراه دکترا، بازار کتاب گلستان تهیه نمود. یا با شماره‌های  ۳۲۲۲۲۲۰۴ یا ۳۸۴۰۴۹۹۱ (۰۵۱) تماس بگیرید.



موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۰۲

نظرات  (۴)

ممنون از معرفی
قیمتش رو درست نوشتید؟
1500 تومن؟
پاسخ:
سلام
ممنون از تذکر. اشتباه نوشتم. 15000 تومان. یک صفر ناقابل کم گذاشته ام.
سلام.
اعیادبرشمامبارک.
چه خبرازفروشگاه؟

ببخشیدچراهمش داستان های خارجی،همش کتابهای ادبی..
یکم کتاب سیاسی بزارین اینجا..
راستی؛ردپای روباه اومد؟
کتاب فصل بذرپاشی (بیانات آقادرباره ی تربیت فرزند)رو ندارین؟
یه سوال دیگه؛یک کتاب خوب می خوام مناسب برای دخترخانم های دبیرستانی برای عیدغدیرمی خوام.پارسال بهشون "نامه های یواشکی" رودادم.سال های قبل ترهم "پرسش وپاسخ های دانشجویی".
امسال موندم چ کنم؟؟؟توروخداکمک کنید:(
ممنونم.
پاسخ:
سلام و عرض ادب

اعیاد بر شما نیز به خیر و نیکی باشد.

فروشگاه به امید خدا تا ماه رمضان افتتاح خواهد شد.

راستش من بسیار کم کتاب سیاسی می‌خوانم و کلا کمتر علاقه‌مندم به کتب سیاسی برای همین نمی‌توانم معرفی‌شان کنم.
اما برای کتاب فصل روباه شاید تا افتتاح فروشگاه لازم باشد صبر کنید. الان تنها کتاب‌هایی را می‌خریم که مشتری کلی داشته باشد.
کتاب دیگری که فرمودید را نیز اصلا با ناشرش آشنا نیستم. شاید باید قدری تلاش کنم و ببینم از کجا می توان تهیه‌اش نمود.

چقدر دوراندیشی دارید برای عید غدیر از اکنون برنامه می ریزید.
کتاب نامه‌های خط‌خطی را برای راهنمایی و احتمالا بسیاری از دبیرستانی‌ها خوب باشد. من خودم هنوز به آن علاقه‌مندم. ولی شاید برای برخی کودکانه بنماید. کتاب دخترانه خانم موسوی هم خوب است البته خودتان اول بررسی‌اش کنید.
سلام.
ممنون ازپیشنهاداتتون.
خیلی خوشحال شدم ازخبرفروشگاه،آدرس جدیدروهم بگیدحتما.
درباره عیدغدیرهم من هرسال ازاین موقع شروع میکنم دنبال کتاب خوب.
چون  ماهرسال عیدی به همه ی خانم هاکتاب می دیم.متناسب باموقعیتی که دارند.

۰۵ تیر ۹۴ ، ۱۶:۱۷ موسسه فرهنگی میقات
سلام
لطفا ما را با عنوان "فروشگاه محصولات فرهنگی میقات" به آدرس: www.miqat.smu.ir  لینک کنید.
با تشکر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی