جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

جاکتابی عنوان ستونی است که نخستین‌بار در تاریخ بیست و هفت تیرماه سنه یکهزار و سیصد و هشتاد و هفت خورشیدی در صفحه چهاردهم جیم از ضمیمه‌ی جریده‌ی یومیه‌ی خراسان به طبع ‌نگارنده (زهیر قدسی) رسید و الی زماننا هذا به طبع می‌رسد. (برگرفته از مطلع الوبلاق/ پست شماره ۱) و اکنون دیر زمانی است که میزبان بازنشر معرفی‌های من و همسرم (الهام یوسفی) در جراید مختلف است.

یادداشت های عراق/ ماریو بارگاس یوسا

دوشنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۵:۰۵ ب.ظ

عراق در دفترچه یادداشت آقای یوسا!


حوادث بزرگ همواره در هاله‌ای از ابهام و پیچیدگی قرار دارند، به ویژه اگر در زمره وقایع سیاسی باشند بیشتر در فضای غبارآلود و سیاست‌زده دنیا و در دروغ‌های مصلحت‌اندیشانه رسانه‌ها گم می‌شوند. اما از آن‌جایی که نفس جست‌وجو کردن حقیقت، با همه سختی و مشقت‌اش ارزشمند است باید به هر کورسویی توسل جست و سخن را از زبان‌آدم‌های مختلف شنید.


حمله آمریکا به عراق در مارس سال 2003 میلادی نیز از آن دست حوادثی بودکه تا مدت‌ها رسانه‌ها، خبرنگاران و اهالی سیاست را به خود مشغول کرد. مخالفان بسیاری داد سخن دادند و این حمله را محکوم کردند. از سوی دیگر پای رژیم ددمنش صدام با جنایات دهشتناکش در میان بود. کسی که مردم و بالاخص شیعیان عراق از وحشیگری او ضربه‌های مهلکی را متحمل شده بودند و از این روی این حمله که حذف رژیم او را به دنبال داشت موافقانی را نیز به خود جذب کرد. اما به راستی حقیقت ماجرا چه بود؟


«ماریو بارگاس یوسا» نویسنده اهل پرو به درگیرشدن با همین سوالات درباره این رخداد مهم جهانی بود که چمدان بست و برای دیدن وقایع به سوی عراق رهسپار شد. اگرچه سفر دوازده روزه او برای دریافت واقعیت بسیار کوتاه بود اما تلاشش ارزشمند و کتاب او با عنوان «یادداشت‌های عراق» خواندنی است. کتابی که هشت فصل کوتاه و یک پیوست شامل پنج مقاله او در روزنامه اسپانیایی زبان محک را در خود دارد. در میان فصل‌های کتاب، عکس‌هایی- البته با کیفیت بسیار کم- از مردمان عراق موجود است که توسط «مورگانا بارگاس یوسا» -دختر وی- گرفته شده و داستانک‌هایی را یوسا بدان افزوده که اگرچه از قوه خیال او نشات می‌گیرد اما حال‌وهوای مردمان عراق را بازسازی می‌کند. کتاب را مترجم پیشکسوت زبان اسپانیایی «فریبا گورکین» به فارسی برگردانده است تا فرصتی باشد که مردمان کشور همسایه را از دریچه چشم یک آمریکای‌لاتینی ببینیم. از بخش‌های خواندنی و ارزشمند این کتاب دیدار یوسا با شهید «آیت‌الله محمد باقر حکیم» است.

بخشی از کتاب:


«... در میدان الفردوس جایی که مجسمه بزرگ صدام حسین قرار داشت( همان که تماشاگران تلویزیون تمام جهان، شاهد سرنگون شدنش در روز ورود نیروهای ائتلاف بودند) اکنون نوشته‌ای با رنگ سیاه خطاب به آمریکایی‌ها، به زبان انگلیسی خودنمایی می‌کند: کارتان را کردید، به خانه برگردید.»



مشخصات کتاب:

عنوان: یادداشت های عراق

نویسنده: ماریو بارگاس یوسا

مترجم: فریبا گورکین

ناشر: مروارید

تعداد صفحه: ۱۶۴

قیمت: ۸۵۰۰


برای تهیه این کتاب را می‌توان به کافه‌کتاب آفتاب واقع در: مشهد، چهارراه دکترا، بازار کتاب گلستان تهیه نمود. یا با شماره‌های  ۳۲۲۲۲۲۰۴ یا ۳۸۴۰۴۹۹۱ (۰۵۱) تماس بگیرید.


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۲۸

نظرات  (۳)

 آقای قدسی واقعاچرا؟؟؟
چرافقط دوتاکتاب سیاسی؟؟
من به عنوان یکی ازبازدیدکنندگان جاکتابی اعتراض دارم ..آخه این چه وضعشه؟؟؟
به علایق بازدیدکنندگان احترام بذاریدلطفا!!!
خوشبحال داستان های خارجی...
پاسخ:
سلام به این خاطر که من کمتر کتاب سیاسی می‌خونم. این کتاب هم به قلم یک رمان‌نویس نوشته شده!!
ترجیح می‌دم تحلیل سیاسی خودمو از تو تاریخ و ادبیات به دست بیارم. این کتاب‌ها کمک میکنه تا آدم قدری از جایی که نشسته فاصله بگیره و آنچه که در اطرافش رخ می‌ده رو از دورتر و با نگاهی وسیع‌تر مشاهده کنه.
به گمان من رهبری درک و تصمیم‌گیری‌های دقیق‌شون رو از تا حد زیادی از خوندن همین رمان‌ها و کتاب‌های تاریخی به دست آوردن.
:)
قبول دارم ..کاملا.
نظرشماکاملادرسته.
امامن معتقدم گاهی بایدبرخی کتب سیاسی هم خونده بشه،لازمه.
برای تصمیم گیری درست درزمان های خاص..
آخه آگاهی نسبت به برخی ازمسائل روهم نمیشه ازاین کتاب ها(ادبیات)بدست آورد.
پاسخ:
نظر شما هم درسته. و من گاهی کم‌کاری می‌کنم
باید همتی بیشتری داشت برای خوندن همه این کتاب‌ها

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی