جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

جاکتابی عنوان ستونی است که نخستین‌بار در تاریخ بیست و هفت تیرماه سنه یکهزار و سیصد و هشتاد و هفت خورشیدی در صفحه چهاردهم جیم از ضمیمه‌ی جریده‌ی یومیه‌ی خراسان به طبع ‌نگارنده (زهیر قدسی) رسید و الی زماننا هذا به طبع می‌رسد. (برگرفته از مطلع الوبلاق/ پست شماره ۱) و اکنون دیر زمانی است که میزبان بازنشر معرفی‌های من و همسرم (الهام یوسفی) در جراید مختلف است.

نکاتی چند پیرامون خرید و خوانش کتاب

شنبه, ۳۰ آذر ۱۳۸۷، ۰۹:۳۲ ق.ظ

تا حالا حتماً دوستدارن «جیم» و خصوصاً «جاکتابی» به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تشریف آورده‌اند و یک  حال اساسی برده‌اند؛ امّا دوستانی که تا کنون در خواب غفلت به سر برده‌اند و هنوز تشریف‌فرما نشده‌اند حدّاکثر تا فردا مهلت دارند که حسابهای بانکی‌شان را خالی کنند و کیف‌هاشان را پر پول نمایند تا هنگام خرید با چشم حسرت به کتابها ننگرند! فقط چند نکته را هیچگاه فراموش نکنید:

1-      وقتی پول و وقت به اندازة کافی ندارید، وظیفه دارید که بهترین‌ کتاب‌ها را تهیه کنید، همانگونه که  در خرید هر جنس دیگری این کار را انجام می‌دهید. و بهترین کتاب برای شما کتابی است که مهمترین نیازهای‌تان را پاسخ گوید.

2-      برای آنکه مهمترین نیازتان را بشناسید. همیشه مدتی با خود خلوت کنید و ببنید چه سؤالهایی بیشتر ذهنتان را درگیر کرده و آنها را بنا به موضوع و اولویت در یک کاغذ مرتب کنید. و بعد از افراد مطّلع در آن حوزه بخواهید تا شما را راهنمایی‌ کنند.

3-       در خرید کتاب خساست به خرج ندهید. همانگونه که در خرید چیپس و پفک و ... خسیس نیستید. سعی کنید حداقل نصف بودجة پفک و چیپس‌تان را به خرید کتاب اختصاص دهید!!!* شاید بعدها بیشتر متوجه ارزش و جایگاه مطالعة کتاب شوید. توجّه داشته باشید که مطالعة کتاب سرمایه‌ای است که اگر بخواهید می‌توانید بعدها بهره‌های فراوان ببرید. مطالعة کتاب خوب می‌تواند شما را از درگیری‌ها و دغدغه‌های فراوانی نجات دهد.

4-      اگرچه می‌گویند بهترین دوست آدمی کتاب است، امّا باید بگوییم که بهترین دوست انسان کتاب خوب است. چه کتابها که وقت فراوان از ما ربوده و افکار بیهوده‌ای را در ذهنمان انباشته‌اند. همیشه چیدن وسایل در یک اتاق خالی راحت‌تر از مرتب ساختن یک اتاق شلوغ است.

5-      هیچگاه مبهوت کتابهای حجیم نشوید. شاید این کتاب‌ها همانند آدمهای پرحرفی باشند که نشستن پای صحبت آنان هیچ بهره‌ای جز دردسر نداشته باشد.

6-       سعی کنید کتابهای‌تان را با مشورت افراد اهل مطالعه‌ای بخرید و بخوانید که با افکار شما آشنا هستند و خیر و صلاحتان را می‌خواهند. نه آنکه قصد شلوغ‌کاری داشته باشند و یا بخواهند مطالعه‌شان را به رخ شما بکشند.

7-      حتی اگر فرد اهل مطالعه‌ای هستید مطالعة خود را به رخ کسی نکشید چراکه این کار نشان می‌دهد از مطالعه‌تان هیچ سودی نجسته‌اید.

8-      بیش از زمانی که به مطالعه مشغولید به فکر کردن دربارة آن کتاب بپردازید. شاید کتابی که این اندازه شما را به فکر کردن وادار نکرده، ارزش خواندن نداشته باشد.

9-      همیشه با نگاه نقادانه سراغ یک کتاب بروید. یک کتاب هرچه مشهور باشد و از هر نویسنده‌ای باشد جایی برای نقد آن هست. یک کتاب خوب با نقد بارور می‌شود و یک کتاب بد عقیم! پس از نقد کردن نترسید.

10-  هیچگاه نقد و ناسزا را با یکدگر مخلوط نکنید. نقد ویژگی‌هایی دارد از جمله: آگاهی، بی‌طرفی، و تمیز دادن و خوب و بد را از هم جدا کردن و ...

11-  فراموش نکنید که یک کتاب یا نویسنده هرچه بد باشد شایستة ناسزا نیست. شاید شما با ناسزا گفتن آن کتاب یا نویسنده را بزرگ کنید.

12-  نقد کتب به شما کمک می‌کند که افسار فکرتان را به دست هیچکس نسپارید

13-  در خرید هیچ کالایی گول تبلیغات را نخورید؛ خصوصاً اگر این کالا کتاب باشد. متاسفانه تبلیغات بیش از آنکه کاربرد واقعی خود (معرفی کالا) را داشته باشد جنبه بزرگنمایی دارد.

14-  تیراژ یک کتاب اگرچه می‌تواند معرّف محبوبیّت و اقبال آن نزد مردم باشد؛ ولی نشانة ارزش آن کتاب نیست.

15-  اگرچه تخفیف گرفتن همیشه دلپذیر است ولی سعی کنید هنگام خرید کتاب کمتر لذّت ببرید! سعی کنید از تخفیف گرفتن در مواردی استفاده کنید که احتمال می‌دهید کلاه سرتان بگذارند.

16-  فراموش نکنید تخفیف گرفتن بیش از حد در خرید کتاب، اثر سوء در توزیع آن می‌گذارد و خوشبختانه توزیع کتابِ خوب در کشور ما به اندازة کافی دچار مشکل هست!

17-  معرفیِ کتاب فراموش‌مان شد(!) پس فقط چند عنوان را به شما معرفی می‌کنم تا هنگام خرید کتاب سرگردان نباشید: (بادبادک‌ باز – رمان - خالد حسینی)، (رجزمویه- شعر-امید مهدی‌نژاد)، (فصلی از باران- داستان کوتاه- منتخب)، (دیوانه بازی- رمان - کریستین بوبن)، (رزیتا خاتون - مقالات طنز- سیدمهدی شجاعی)

 درج شده در هفته‌نامه جیم به تاریخ 29آبان1387

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۰۹/۳۰
زهیر قدسی

کتاب‌خوانی

نظرات  (۱)

از این که به فتوتا تشریف اوردید متشکر. فقط تشریف می اورید یامطالب را هم
می خوانید؟اگر مطلبی را نگاه کردید و به نظر قابل نقد بود مسرور می شویم اگر...
نگاهم گذرا از مطالب گیرای ات عبور نمی کرد گر چه بنا داشتم فقط به قصد دید و بازدید بر روی جا کتابی کلیک کرده باشم اما بیش از اینها متوقف شدم و این یعنی قابلیت جذب در اثار حضرت عالی...
اگر عمری باقی بماند در فرصت های دیگر...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی