جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

جاکتابی عنوان ستونی است که نخستین‌بار در تاریخ بیست و هفت تیرماه سنه یکهزار و سیصد و هشتاد و هفت خورشیدی در صفحه چهاردهم جیم از ضمیمه‌ی جریده‌ی یومیه‌ی خراسان به طبع ‌نگارنده (زهیر قدسی) رسید و الی زماننا هذا به طبع می‌رسد. (برگرفته از مطلع الوبلاق/ پست شماره ۱) و اکنون دیر زمانی است که میزبان بازنشر معرفی‌های من و همسرم (الهام یوسفی) در جراید مختلف است.

رنگ، رنگ، جنگ/ محسن‌حسام مظاهری

شنبه, ۵ مهر ۱۳۹۳، ۱۲:۱۱ ق.ظ

جنگ در میان رنگ!

«جنگ زودتر از من به دنیا آمد؛ دو سال زودتر از من؛ و وقتی به مدرسه رفتم، شیپور پایان جنگ را زدند. این یعنی کودکی‌ام در دامن جنگ گذشت. آن‌چه از این دایه ناخواسته نامهربان در خاطرم است صدای آژیر خطر است و دویدن به پناه‌گاه و موشکی که در کوچه پشتی‌مان فرود آمد و آتش‌سوزی و شب‌های نبودن پدر و تنهایی و اضطراب و ترس و ترس و ترس و همین. جنگ مهمان ناخوانده‌ای بود که از پنچره پشتی وارد دنیای کوچک کودکی من شده بود و نمی‌شد ندیدش. چون همه جا بود. از خانه، تا کوچه، تا خیابان، تا اسباب بازی‌ها، تا کتاب‌های شعر و قصه، تا سرودها و بازی‌های آمادگیِ غنچه‌های انقلاب و تا برگ برگ دفتر نقاشی...»



دفتر نقاشی یک نویسنده!
کتاب «رنگ، رنگ، جنگ» کتابی است از نقاشی‌های کودکیِ نویسنده جوان، «محسن‌حسام مظاهری». نقاشی‌هایی که با دستان یک تماشاچی کوچک به تصویر کشیده‌شده‌اند، اما بسیار بیش از هزاران خبر ریز و درشت آن سال‌ها، حرف دارند برای گفتن. نقاشی‌هایی که تصویرگر و بازتاب‌دهنده دغدغه‌ها، افکار  و خیالات کودکانه‌ی بچه‌هایی است که زیستن در شرایط جنگی را انتخاب نکرده‌اند. نقاشی‌هایی که خود به تنهایی و بی آن‌که کسی بخواهد حرفی بگذارد تنگ‌شان هم، خود، یک تاریخ‌اند. چرا که جنگ را بدون هیچ عینکی، از نگاه یک کودک دیدن، یعنی دیدن بی‌پرده واقعیت. واقعیتی که در دل شعارها گم نمی‌شود، چرا که رنگ‌های نگاه معصومانه یک کودک را در خود دارد. شاید به راستی این کتاب از معدود کتاب‌هایی باشد که بتوان آن را کودکانه- بزرگانه نامید. بزرگ‌ترها خاطرات کودکی را در آن می‌یابند و کودکان هم کودکی بزرگترها را در آیینه نقاشی‌ها می‌بینند. و هردو؛ در میان این نقش‌های رنگین، اما کبود؛ سختی‌ها و آرمان‌ها و آرزوها و رنج‌های یک نسل را مرور می‌کنند.


یک دفتر نقاشی غیر معمولی
کتاب مانند یک دفتر نقاشی دست نخورده و طبیعی است. فصل‌بندی کتاب در تلاش است تا نوعی نظم موضوعی به این نقاشی‌ها بدهد. در کنار هر نقاشی، سال کشیده شدن نقاشی و موضوع آن درج شده است و نیز سن نقاش کتاب در زمان ترسیم نقاشی. این نقاشی‌ها محصول درایت مادری است که این‌ها را جمع و نگهداری کرده است. دیدن نقاشی‌ها ناخوداگاه این مسئله را به ذهن آدمی متواتر می‌کند که جنگ و متعلقاتش چه زود کودکان این مرزو بوم را بزرگ کرد.




مشخصات کتاب:

عنوان: رنگ، رنگ، جنگ (روایت‌هایی از کودکی یکی از بچه‌های نسل جنگ)

نویسنده: محسن‌حسام مظاهری

ناشر: آرما

تعداد صفحه: ۱۱۲


این کتاب را می‌توان از فروشگاه کتاب آفتاب واقع در: مشهد، چهارراه شهدا، روبه‌روی شیرازی۱۴، پاساژ رحیم‌پور، انتهای پاساژ (با شماره تماس ۰۵۱۱.۲۲۲۲۲۰۴) تهیه نمود.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۷/۰۵
الهام یوسفی

دفاع مقدس

نظرات  (۱)

وبتون خععععلی باحاله
پاسخ:
خیلی ممنون.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی