جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

جاکتابی عنوان ستونی است که نخستین‌بار در تاریخ بیست و هفت تیرماه سنه یکهزار و سیصد و هشتاد و هفت خورشیدی در صفحه چهاردهم جیم از ضمیمه‌ی جریده‌ی یومیه‌ی خراسان به طبع ‌نگارنده (زهیر قدسی) رسید و الی زماننا هذا به طبع می‌رسد. (برگرفته از مطلع الوبلاق/ پست شماره ۱) و اکنون دیر زمانی است که میزبان بازنشر معرفی‌های من و همسرم (الهام یوسفی) در جراید مختلف است.

حافظ به روایت عباس کیارستمی

پنجشنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۲، ۰۵:۵۰ ب.ظ

یک روایت مدرن از یک روایت مدرن!


۱. سال ۱۳۸۵ از سوی انتشارات فرزان کتابی منتشر شد با عنوان «حافظ به روایت عباس کیارستمی».
۲. این کتاب شامل ۶۴۷مصرع (نیم‌بیت) است که کیارستمی از میان ۵۰۰ غزل (تقریبا) حافظ برگزیده و در ۱۸فصل گنجانده.
۳. فصل‌هایی با نام‌های: «عشق و شباب»، «در مدحت معشوق»، «تمنای وصال»، «نسیم بهشت»، «در رفتن جان از بدن» و...
۴. اتفاق دیگر در این کتاب شکسته شدن یک مصرع در چند سطر بود که شاید بتوان اسمش را یک روایت مدرن گذاشت. چنان‌که خود او در صفحه نخستین کتابش از «ژ.ن آرتور رمبو» به صورت یک تک‌جمله نقل کرده که: «باید مطلقا مدرن بود.»!
۵. همان‌گونه که عباس کیارستمیِ کارگردان و عکاس، طرفداران خودش را دارد، حضرت حافظ نیز پس از گذشت قرن‌ها بر طرفداران خود افزوده و شکی نیست که سینه‌چاکانش از لحاظ کمیت و کیفیت بر طرفداران کیارستمی بچربد!
۶. انصافا همیشه قرار دادن نام خود در کنار بزرگی چون حافظ دل شیر و ایضا جگر مضاف می‌طلبیده!
۷. پس در این میان جنگی درگرفت و طرفداران حضرت حافظ به اعتراض برخواستند که چرا یک کارگردان به خود اجازه چنین گزینشی داده!
۸. و طرفداران کیارستمی شاید چنین گفته باشند که: «چون دلش خواسته!» اما آن‌چه که عده‌ای بر سکوت آغاز انتشار کتاب نام نهادند «توطئه سکوت» بود. چراکه از نظر ایشان باید این کتاب از همان نخست بلوایی به راه می‌انداخت!

حافظ به روایت عباس کیارستمی

۹. دور از انصاف است اگر بخواهیم حق انتخاب و انتشار گزیده-شعرها را از کسی سلب کنیم؛ چراکه هرکسی حق دارد فراخور حال خود دست به انتخاب شعرهایی از یک شاعر –حتی حافظ- بزند. اتفاقا بی‌راه نیست اگر بگوییم که انتشار این گزیده‌ها ممکن است خدمتی به ادبیات باشد، چراکه باعث یادآوری و توجه بیش‌تر به ادبیات می‌شود.
۱۰. هرکسی که با حافظ انسی داشته باشد حتما برای خودش اشعار و ابیاتی را جدا کرده و یا علامت زده، پس جای گلایه نیست. این مضمون پاسخ کیارستمی به انتقاد مخالفان خود بود و بی‌راه هم نگفته.
۱۱. اما آن‌چه که به نظر نویسنده جاکتابی جای تامل دارد این است که گویا آقای کارگردان غیر از رویکرد مدرنش، نگاه شیئی به شعر حافظ داشته و این ناروا است. چنان‌که می‌دانیم کوچک‌ترین بخش زنده غزل «بیت» است که می‌توان بدون توجه به دیگر ابیات از آن استفاده نمود. چنان‌که در مثنوی و قصیده کم‌تر چنین است. اما جناب کیارستمی با شکستن ابیات و حتی مصرع‌ها، اگر نگوییم جان را از شعر حافظ گرفته آن را لااقل نیمه‌جان کرده!
۱۲. البته شاید این نوع گزینش نیم‌بیتی از شعر حافظ به جهان‌بینی و زاویه دید گزیننده ارتباط مستقیم داشته باشد.
۱۳. ناگفته نماند که روح مینی‌مالیسم در این زمانه فراگیر شده و این موضوع در استقبال از گزینش آقای کارگردان بی‌تاثیر نبوده.
۱۴. آقای کیارستمی بعدتر چنین کاری را با شعر سعدی نیز انجام می‌دهد.
۱۵. در پایان این سوال که آیا اگر شخص دیگری غیر از آقای کیارستمی دست به چنین کاری می‌زد، حتی با کیفیتی بالاتر، تا این اندازه مورد توجه و استقبال مخاطبان قرار می‌گرفت؟!


مشخصات کتاب:
عنوان: حافظ به روایت عباس کیارستمی
مولف: قاعدتا حضرت خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی!
ناشر: فرزان روز
قطع: جیبی
تعداد صفحه: ۶۹۴
قیمت: ۶۰۰۰تومان


پی‌نوشت:

این کتاب تا کنون پایش به کتاب آفتاب باز نشده!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۶/۲۱
زهیر قدسی

شعر

نظرات  (۱۰)

این اقای کیارستمی قبلا یک کتابی نوشته بود سعدی از دست خویشتن فریاد و با سعدی هم همچین کاری کرده بود
پاسخ:
آقای کیارستمی پس از انتشار کتاب «حافظ به روایت عباس کیارستمی» دست به انتشار «سعدی از دست خویشتن فریاد» زده و احتمالا به کار خود ادامه دهد!
سلام
مهمانید به
http://zareh.blog.ir/post/90
یا علی
دیروز داشتم از جلوی کافه کتاب رد می شدم دیدم فروشنده ی افتاب و فروشنده ی امام حسابی با هم گرم گرفتن نمی دونم چرا تو روحیه من تاثیر مثبت گذاشت کم تر پیدا می شن دو نفر از یک قشر با هم گرم باشن معمولا به خاطر رقابت اومدم بگم مرحبا
پاسخ:
چرا باید غیر از این باشد؟!
اگر خدای ناکرده رقابت ناسالمی میان دو همکار در هر صنف دیده شود. یا یکی از طرفین ایراد دارند و یا دیگران دوبه‌هم‌زنی کرده‌اند!
ما از ارادتمندان مجموعه انتشارات امام و آقایان رجب‌زاده‌ایم.
سلام.
چرا جیم روزنامه خراسان شده جایی برای معرفی کتابهای سپیده باوران که جدید چاپ شدن؟یه جورایی شده خصوصی انتشارات عابس قدسی!!!
چرا کتاب آفتاب یه جورایی دچار رکود شده؟هم کتابا هم همکاراتون.کجان قبلیا (همکارای پارسالتون)؟

پاسخ:
سلام و عرض ادب

در پاسخ  به پرسش اول شما باید عرض کرد که خدا رو شکر سایت جیم پاسخ شما رو داده! جهت اطلاع با رجوع به آرشیو سایت می‌توانید آمار مطالب منتشر شده در هر ستون رو بگیرید. در سال گذشته تنها 4جلد از منشورات سپیده‌باوران در این ستون معرفی شده. یعنی در هر فصل یک جلد! اگر شما نسبت به ناشر همشهری‌تون این‌قدر محبت دارید که نمی‌تونید این رو ببینید، خوب جای تامل داره! لحن‌تون آشکارا مغرضانه است و این هم جای تاسف داره! نمی‌دونم این غرض‌ورزی ریشه در چه خاطره‌ای داره و نمی‌خوام مثل شما داوری کنم.

اما در پاسخ به پرسش دوم باید گفت دلیلی جز نامردی روزگار نداره! گمان کنم این پاسخ رو، شما مخاطب خاص بهتر درک کنید!
اگر لحن‌تون دوستدارانه بود از شما مدد می‌خواستم ولی لحن‌تون بیش‌تر شبیه زخم خورده‌هاست، حالا زخم‌تون از کی هست نمی‌دونم ولی براتون دعا میکنم و برای خودم طلب آمرزش دارم. پس علیک السلام!
سلام
بر خود لازم دانستیم!!! بخاطر طعم شیرین مثنوی خوانی آن شب که بر جان مان نشسته از شما تشکر کنیم
و افسوس ازین همه کم حوصله گی و تنبلی


و دیگه ازین بیشتر تو عمرم نتونستم جدی باشم! :-)
ممناین
تشکر
پاسخ:
سلام

بنده هم بر خود لازم می‌دونم از شما به خاطر شنوندگی‌تون سپاسگذار باشم!
سلام.
نه نظرم رو میبینم نه جواب رو!نکنه خدای ناکرده...
پاسخ:
سلام و عرض تاسف برای کسی که این‌قدر لحن خصومت -حتی در نوشتارش- پیداست که پاسخ ندادن 26ساعته به یک کامنت بی‌ارزش رو این‌گونه متهم می‌کنه!
چقدر این لحن نوشتار برام آشناست...

!

پاسخ:
؟!
سلام:
بروزیم با خط مشی و قدم های اولمان...
...............
"فشنگ من هم مداد من است"
          medadjangi.ir

کیارستمی یک فیلم داره به اسم شیرین اون هم روایت داستان خسروشیرین به سبک جدید ...و کلا سبک فیلم هم واقعا جالب انگار داستانی داره از پرده ی سینما نمایش داده میشه که شما فقط صدای اون میشنوید و در عین حال چهره کسانی ک اون فیلم دارن سی می بینن میشه تصویر فیلم ترکیب جالبیه بازیگرهای خوبی هم الب که از اول تا اخر هم همینطور پیش میره برای من فیلم غافلگیر کننده ای بوددارج
پاسخ:
سلام و درود

گمانم این فیلم را دیده باشم. اما بالکل خیلی سراغ فیلم‌هایش نرفته‌ام. آخرین فیلمی که از او دیدم «ده» بود که جالب بود و نبود! فیلم‌هایش ویژگی‌های خاص خودش را دارد و من هم ویژگی‌هایم خودم را...
من که عجیب حافظ دوست دارم!یکجورایی وقتی این کتاب خوندم بهم برخورد!شدم جز اون دسته ای که شما گفتید!انگار یکنفر یک اره دستش گرفته شعرهای حافظ تکه تکه میکند!خوشم نیامد نه از کتاب نه از نویسنده!خب چرا واقعا!حافظ همینجوری که هست من دوسش دارم نه یک مصرع از یک غزل را!غزل را باید با همه دل تا ته ته کلماتش را خواند تا سخن حافظ مقصودش برسدبه دلت یا عقلت!
پاسخ:
خدا از سر تقصیرات همه بگذره!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی