جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

جاکتابی عنوان ستونی است که نخستین‌بار در تاریخ بیست و هفت تیرماه سنه یکهزار و سیصد و هشتاد و هفت خورشیدی در صفحه چهاردهم جیم از ضمیمه‌ی جریده‌ی یومیه‌ی خراسان به طبع ‌نگارنده (زهیر قدسی) رسید و الی زماننا هذا به طبع می‌رسد. (برگرفته از مطلع الوبلاق/ پست شماره ۱) و اکنون دیر زمانی است که میزبان بازنشر معرفی‌های من و همسرم (الهام یوسفی) در جراید مختلف است.

پیش‌نوشت: با این‌که مطالب نوشته شده‌ای که هنوز در جاکتابی قرار نگرفته‌اند بسیارند اما به مناسبت چاپ دوم کتاب حاضر و همچنین نزدیک شدن به هفته وحدت، این یادداشت را بازگزاری کردیم.


همه‌ی ما برادریم


«خداوند بر این امت منت گذارده و بین آنان ریسمان الفت [و اتحاد] را گره زده است ...این نعمتی است که احدی نمی‌تواند بهایی برایش بگذارد؛ زیرا از هر بهایی گران‌قدرتر و از هر چیز باارزشی پرارزش‌تر است.»(نهج‌البلاغه، خطبه ۱۹۲)

**برخی کلیدواژگان آن‌چنان پهنایی از معنا را در خود جای می‌دهند که هزاران سطر نوشتن و هزاران کلمه سخن راندن حق مطلب‌شان را ادا نمی‌کند، و باز بسیار دیرفهمی و بدفهمی و کج‌فهمی  دامن‌ آن کلمات را می‌گیرد و باز باید سخن‌ها راند و غبار از چهره معانی زدود. و البته این واژگان گاه آن‌چنان اساسی و سرنوشت‌سازند که نمی‌توان رهایشان کرد و از کنارشان به سکوت گذشت.
تفهیم و تبیین «وحدت اسلامی» آن هم در زمانه‌ای که تیزترین تیرِ ترکشِ دشمنان اسلام، کالبد آن را نشانه رفته است، و آن هم در زمانه‌ای که چهارسوی جهان را موج اسلام‌خواهی و بیداری فراگرفته، ضرورتی است غیر قابل انکار. و بدون اجرای بی‌کم و کاست این آرمان، شاکله امت اسلامی ره به تعالی نخواهد برد. و چه بسا زهر تفرقه و اختلاف آنان را به دست خود و از درون خود از پای بیاندازد. آن‌چه که در این روزهای حساس و سرنوشت‌ساز تاریخی بر  امت اسلامی می‌گذرد از مصر و یمن و تونس تا لیبی و بحرین و دیگر کشورهای مسلمان عرب، لزوم پرداختن به این مهم را صدچندان می‌کند. و بر کسی پوشیده نیست که در میان شیعیان نیز در باب این مسئله بدفهمی‌هایی وجود دارد که مانعی بزرگ است در جهت احقاق وحدت اسلامی؛ و کمکی است بی جیره و مواجب به دشمنان قسم خورده اسلام.


پیشوایان شیعه پیشگامان وحدت


**کتاب«پیشوایان شیعه، پیشگامان وحدت» تحقیقی است مختصر با هدف نیل به این رسالت که نشان دهد مسئله وحدت، نه مسئله جهان امروز، بلکه دغدغه پیشوایان شیعه و امامان معصوم و در راس همه آنان امام علی‌(ع) بوده است، نویسنده کتاب در مقدمه می‌نویسد:«این نوشته نگاهی است تحقیقی به روایات و سیره عملی ائمه معصومین(ع) که در آن ابعاد مختلف نگرش آن بزرگواران را نسبت به موضوع وحدت اسلامی به رصد نشسته، مشخص می‌سازد که انسجام امت از دستورات و تکالیف عظیم شرعی است که اهل بیت در تبیین و ترویج آن بسیار کوشیده‌اند.»
مهدی مسائلی پس از بیان موجزی از کلیات در باب واژه وحدت و مقصود از آن، به انعکاس جلوه‌های وحدت در کلام و سیره پیشوایان پرداخته است. و سعی نموده تا حد امکان به سوالات و عکس‌العمل‌های شیعیان تندرو در این باب پاسخ گوید. از آن‌جا که کتاب بیش از آن‌که نوشتاری خشک و تحقیقی باشد، سخنرانی‌ای روان و همه فهم است، خواندن آن را می‌توان به بسیاری از شیعیان پرسش‌گر توصیه نمود، چرا که کتاب در بخش‌های مجزا و با استفاده از روایات معتبر و موثق به بیان مصادیق این وحدت در نمازگزاردن و حج و مراوده و معاشرت با اهل سنت و نیز نهی از لعن و نفرین و تکفیر و مخاصمه پرداخته است.
با این همه در بخش پایانی کتاب با عنوان «مدارا آری؛ مداهنه نه» به تبیین تفاوت این دو اشاره شده و نرمی با مردم-مدارا- را همان قدر لازم می‌داند که  نرمی در حقیقت-مداهنه- را ناروا و قربانی کردن حقیقت.

این کتاب به قلم محقق گرامی آقای «مهدی مسائلی» به رشته تحریر در آمده و توسط انتشارات «سپیده‌باوران» به بازار کتاب ره یافته است. از ایشان پیش از این کتاب‌هایی چون«نهم ربیع، جهالت‌ها و خسارت‌ها» و نیز «قمه‌زنی؛ سنت یا بدعت» به چاپ رسیده است.




مشخصات کتاب:

عنوان: پیشوایان شیعه، پیشگامان وحدت

نویسنده: مهدی مسائلی

ناشر: سپیده‌باوران

تعداد صفحه: ۱۲۸

نوبت چاپ: دوم

قیمت: ۵۵۰۰تومان

قطع: رقعی


این کتاب را می‌توان از فروشگاه کتاب آفتاب واقع در: مشهد، چهارراه شهدا، روبه‌روی شیرازی۱۴، پاساژ رحیم‌پور، انتهای پاساژ (با شماره تماس ۰۵۱۱.۲۲۲۲۲۰۴) تهیه نمود.


نظرات  (۸)

۰۸ بهمن ۹۱ ، ۱۰:۲۴ مهدی شاندیزی(عاشق جوان)
سلام بزرگوار 
قرار بود یکی از مسئولین مدرسه بابت کتاب با شما صحبت کنه .
تماس گرفت ؟
ضمنا با مطلب معرفی کتاب " آب را گل نکنیم " بروزم .
پاسخ:
سلام.

بله، قرار شد کتابو بفرستن اما هنوز خبری نیست!
سر می‌زنم انشالا!
۰۹ بهمن ۹۱ ، ۰۸:۵۷ ارادتمند شما
سلام وسلام
اینقدر ذوق زده شدم کامنت آزاده که یادم شد چی می خواستم بگم.
با هر پست در هر وبلاگ ،کلی زندگی کردم وتا سرشار از بودن ، نیت می کردم سهم شما را از سرخوشیم بپردازم،از چند فیلتر ورمز عبور باید گذر کردن که ما تا نیمه راه موت می شدیم .تا دوباره با خوردن 2پست دیگر جان بگیریم نت قطع شده بود وعیش ما منقص.بگذریم.
بوی کتاب ازپست های شخصی تان هم به مشام می رسد وچه عطریست !
بیشتر از آقای ج-ل-ا-ل-ی حرص خوردم که موفق نشدم نظری در خور بگذارم.طلبشان.
مستدام .در پناه حق.
پاسخ:
سلام و عرض ادب

خیلی افتخار دادید به ما که سر زدید و نظر نگاشتید و چه زیبا و پر طنین!
عیش‌تان مدام. ماجرای آقای جلالی یک تجربه بود. شاید تفسیر من در آن و حال و چندان صحیح نبوده باشد. بگذریم...
مشتاق حضور مستدام‌تان در وبلاگ خودتان هستم!

یا حق!
برادر که هستیم

فقط بعضیامون

کاتولیک تر از پاپ تشریف داریم!!!
پاسخ:
سلام!
والا چه عرض کنم؟!
سلام!!
میخواستم امروز بیایم افتاب که خستگی ناشی از کلاس رمق را از جانم گرفت!!و از انجایی که دیواری کوتاه تر از بنده در مدرسه یافت نمیشود!انتخاب و خرید کتابهای نمایشگاه هم شده است مسئولیت من!که شاید بشود به بهانه این کتابخانه را پربار تر کنیم!!همه اینها را گفتم که بپرسم افتاب روز تعطیل باز میباشد ایا؟؟مثلا جمعه!!!
راستی فرمودید برای معرفی کتابها به کجا مراجعه کنم؟؟

پاسخ:
سلام

کتاب آفتاب روز جمعه همیشه تعطیل است اما دیگر روزهای تعطیل هنوز آیین‌نامه‌ای برای اعلام عمومی آمده نشده!
نظرات پست هم باز نشر پیدا کردند!
چی جلب!
۲۳ دی ۹۲ ، ۲۳:۰۷ به روایت غزل

باسلام

 

بحمدالله آفتاب در تمام مجموعه هایش "گرم"است! و اینجا هم غرفه ی معرفی کتاب بحمدالله گرم!

از زمانی که پیشنهادی که فرمودید، ما در دست اندازی امتحانات بسر میبریم.

روال امتحانات کمی نفسگیر و ممتد است انشالله در فراغت بعد امتحانات در هوای کتابهای آفتاب نفسی تازه میکنیم با جمع دوستان غزلخوان.

انشالله که از فیض آفتاب بی بهره نباشیم.

 

پیشاپیش از خدمت آفتاب عذرخواهیم.

 

باتشکر

پاسخ:
سلام و عرض ادب

منتظر اتمام امتحانات شما هستیم!
با آرزوی موفقیت.
  سلام...عیدتان پیشاپیش مبارک
****
در وصف حضرت رسول گرامی اسلام صلوات الله علیه....

"امین" و "امن"  و "مومن"   آنقَدَر دنیا خطابت کرد

خدا طاقت نیاورد و سرانجام انتخابت کرد

برای هر سری از روشنایت سایه بان می خواست

که شب را پیش پایت سر برید و آفتابت کرد

حجازِ وحشیِ زیبا ندیده دل به حسن ات باخت

که بت ها را شکست و قبله ی دلها حسابت کرد

خدا از چشم زخم مردمان ترسید پس یک شب

تو را تا آسمان ها برد و مثل ماه قابت کرد

تو را از آسمان بارید مثل عشق بر دنیا

زمین را تشنه دید و در دل هر قطره آبت کرد

دوای درد دین و درد دنیا ، درد بی دردی

حضورت دردهای مرگ را حتی طبابت کرد

تو را از دورها هم می شود آموخت ای خورشید!

زمین گیرانه حتی با تو احساس قرابت کرد

که از این فاصله ، این سال های دوریِ نوری

همیشه پرتو مهرت به شب هامان اصابت کرد

هنوز از قله های ماذنه نور تو می روید

فقط باید دعا خواند و یقین در استجابت کرد

سودابه مهیجی

سلام.
عیدتان مبارک و خجسته....
****
گل سرخ...
http://zareh.blog.ir/post/297

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی