جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

جاکتابی عنوان ستونی است که نخستین‌بار در تاریخ بیست و هفت تیرماه سنه یکهزار و سیصد و هشتاد و هفت خورشیدی در صفحه چهاردهم جیم از ضمیمه‌ی جریده‌ی یومیه‌ی خراسان به طبع ‌نگارنده (زهیر قدسی) رسید و الی زماننا هذا به طبع می‌رسد. (برگرفته از مطلع الوبلاق/ پست شماره ۱) و اکنون دیر زمانی است که میزبان بازنشر معرفی‌های من و همسرم (الهام یوسفی) در جراید مختلف است.

گل زیبا و خودخواه من!

دوشنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۰، ۰۸:۳۶ ب.ظ
پیش‌نوشت: این نوشته قرار بود چیزی شبیه داستان باشد؛ چند سال پیش! چند فصلی هم ادامه دادمش اما مدتی متوقف ماند تا این‌که سانحه‌ی رایانه‌ای نامیمونی این نوشته را به همراه چند نوشته دیگر، از من گرفت! شاید مصلحت بوده... شاید... به هر تقدیر آنچه که این نوشته را برایم عزیز می‌کند ارزش قلمی آن نیست؛ بلکه حال و هوا و موضوعی که باعث این نوشته شد برایم ارزشمند است. این نوشته را -که تقریبا شخصی است- برای آن‌که داغ‌دار باقی‌مانده‌اش نشوم در وبلاگم قرار دادم. حال امیدوارم که برای شما هم خالی از لطف نباشد:


دیری‌ست که در دلم گلی روییده؛ گلی زیبا و خودخواه!

گاهی که دلم برایش تنگ می‌شود، مجبور می‌شوم تا دلم را عوض کنم و دلی تازه و بزرگ برایش مهیا کنم! تا دلم را برایش عوض می‌کنم بلافاصله در دلم بزرگ می‌شود، آن‌چنان که جایی برای هیچ‌کس و هیچ‌چیز، در دلم باقی نماند.



گلِ من عجیب است و حساس. تابِ کم‌توجهی مرا ندارد. بعضی وقت‌ها اگر حواسم نباشد و به او کم‌توجهی کنم، عبوس می‌شود و با خارهایش برایم خط و نشان می‌کشد. و حتی گاهی خارهایش را در دلم فرو می‌کند تا به او توجه کنم. گاهی هم چنان در دلم عطرافشانی می‌کند که توجهم از همه چیز و از همه کس کنده شود و تنها به بوییدنِ او مشغول گردم. بعضی وقت‌ها هم از کم‌توجهیِ من، پژمرده و غمگین می‌شود. من عطرافشانی او را خیلی دوست دارم. من حتی سوزش خارهایش را -وقتی که دلم را خراش می‌دهد- دوست دارم. سوزش خارهایش یادآورم می‌شود که او هم‌چنان در دلم ساکن است و هم‌چنان به من توجه می‌کند و توجه مرا می‌خواهد. من اما دوست ندارم شاهدِ پژمردگی‌اش و چهره غمگینش باشم.

گلِ من زیبا و خودخواه است!



پس‌نوشت:
1- قبول دارم که نثر قدری دخترانه است اما باور کنید از آن کس دیگری نیست!
2- دعا کنید شاید -خدا را چه دیدید!- باقی نوشته‌ام از گوشه و کناری پیدا شد!
3- در ضمن توجه دارم به این‌که این نوشته خراج از آئین‌نامه داخلی «جاکتابی» است!
4- عکس واقع در مطلب تزئینی است و ارتباطی با این نوشته ندارد!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۱۲/۱۵
زهیر قدسی

نظرات  (۵)

بسم الله برادر
خب دوباره شروع کن به نوشتن جان برادر
شما هم عجب گل عجیب غریبی داری تو دلت ها !!!

منتظریم
یا علی !
سلام
می خواستم ببینم کتاب "ردپای نور در خاطرات من" هاشمی ارسنجانی
رو دارید یا نه
و اگه خوندینش یه کوچولو معرفیش کنید
ممنون
یا علی
پاسخ:
سلام. بله داریمش. اگر بشه چشم!
زیبا بود
حالا اگر دخترانه باشه زشت میشه؟ پس با این حساب نوشته های بنده باید همه اش زشت از کار دربیاد دیگه
درست نمیگم؟
پاسخ:
ممنون. اما من حرفی از زشتی نزدم! گفتم یه وقت کسی به خاطر دخترانه بودنش منو به سرقت ادبی متهم نکنه!
نگران نباشید!
نوشتتون اصلا دخترانه نیست آن قدر از خار و خراش گلتون گفتید که کمی ازش ترسیدم.
پیروز باشید.
پاسخ:
و علیک سلام. ممنون از لطف شما اما گویا از اونایی هستید که مامان-باباشون خیلی مواظب بودن که دستشون یک خراش کوچیک هم بر نداره!
با سلام و احترام!
خواستم به خواننده ی خاموش بودن ادامه بدم ولی نشد؛ یعنی نتونستم در این مورد سکوت کنم.
این تقسیم بندی نثر دخترانه و پسرانه اذیتم میکنه. اینکه اینجور تصور میشه که متون زمخت و خشن با چاشنی کشت و کشتار یقینا نوشته ی یک مرد میتونه باشه و نثرهای پروانه ای و لطیف و بعضا لوس و رمانتیک فقط از قلم یک دختر سر ریز میشه روی کاغذ برای من قابل هضم نیست.
یادمه تو اولین کامنتی که برام گذاشتین نوشته بودین "ظاهر وبلاگ کمی دخترانه و احساساتی بود.." دقیق یادمه چون جمله ای نبود که احساس رضایت بهم بده؛ حتی کمی نسبت به نوشته هام بی اعتماد شدم و به قلمم شک کردم.
یه دختر میتونه با واژه هاش قتل و خشونت رو به تصویر بکشه (کاری که گاهی من می کنم) و یه مرد هم میتونه احساساتش رو بدون کم و کاست روی کاغذ بیاره (چیزی شبیه کاری که شما کردین)
قصد جسارت نداشتم، فقط خواستم بگم دختر و احساساتی لزومن مترادف و هم معنی نیستن همونطور که پسر و احساساتی متضاد محسوب نمیشن!
نوشته تون زیبا بود ولی میتونست بهتر از این باشه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی