جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

جاکتابی عنوان ستونی است که نخستین‌بار در تاریخ بیست و هفت تیرماه سنه یکهزار و سیصد و هشتاد و هفت خورشیدی در صفحه چهاردهم جیم از ضمیمه‌ی جریده‌ی یومیه‌ی خراسان به طبع ‌نگارنده (زهیر قدسی) رسید و الی زماننا هذا به طبع می‌رسد. (برگرفته از مطلع الوبلاق/ پست شماره ۱) و اکنون دیر زمانی است که میزبان بازنشر معرفی‌های من و همسرم (الهام یوسفی) در جراید مختلف است.

شنل‌پاره/ نینا بربروا

يكشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۴، ۰۱:۴۸ ب.ظ

زیستن در حومه درد و رنج


تا به حال فیلم‌هایی دیده‌ایم با این سوژه تکراری که ماشین یا ابزاری آدم‌ها را از زمانی به زمان دیگری ببرد. این سوژه گرچه تکراری است اما چندان دور از دسترس نیست چراکه این ابزار مدت‌هاست در اختیار بشر قرار گرفته! داستانهای خوب همیشه ابزار قدرتمندی برای سفر در بعد زمان و مکان بوده‌اند. شما با خواندن رمان بینوایان، تجربه‌ای از زندگی در فرانسه قرن نوزده را کسب خواهید داشت یا جنگ و صلح شما را به روسیه قرن نوزده می‌برد. در حالیکه هنوز هیچ تور مسافرتی گران‌قیمتی چنین کاری را نمی‌تواند بکند!

** داستان «شنل پاره» نیز ماشین زمانی است که مخاطب خود را به حاشیه شهر پترزبورگ و پاریس نیمه اول قرن بیستم می‌برد. و او را در تجربه‌ای از زیستن با خانواده‌ای کوچک -که در حومه شهر زندگی می‌کنند- در میدان بسته‌ای از اندوه و رنج شریک می‌کند. داستان تقریبا شخصیت‌های اندکی دارد و این برای مخاطبی که در داستان‌های پرازدحام آدم‌ها، ممکن است گیج و منگ شود، شرایط مناسبی را برای برقرای ارتباط بیشتر با داستان فراهم می‌کند. داستان شاید روایتی از دلبستگی و علاقه دختری به نام ساشا (که راوی داستان است) به خواهر بزرگ‌ترش باشد؛ ولی در حقیقت داستان تنهایی تاریک و دردناک آدم‌هایی است که گناهان‌شان نیز معصومانه و ترحم‌برانگیز است. آدم‌هایی که خود را تغییر دادن شرایط شان ناتوان می‌بینند و از این‌رو ناامیدی بر زندگی‌شان سایه افکنده است.

شنل پاره

** «نینا بربروا» نویسنده روسی کتاب زندگی پر ماجرایی داشته، دختری از مادری روسی و پدری ارمنی که به قول خودش تا آن زمان فقر را از خلال کتاب‌ها می‌شناخت. خواندن زندگی‌نامه او در مقدمه کتاب، به فهم داستان نیز کمک می‌کند. استثنائا می‌توانید مقدمه کوتاه این کتاب را پیش از خواندن داستان بخوانید بی‌آن‌که از بترسید داستان لوث شود!

«پاریس، پاریس. کلمه‌ای که ابریشم، خوش‌پوشی، فراغت و جشن را تداعی می‌کند. چیزی درخشان و جوشان مثل شامپانی. شهری که در آن همه چیز زیبا، شاد و سکرآور است. هرجا می‌نگری دانتل می‌بینی؛ در هر قدم صدای خش‌خش دامن می‌شنوی. با این کلمه گوش‌ها صدا می‌کنند و چشم‌ها تار می‌بینند. من به پاریس می‌روم. ما به پاریس وارد می‌شویم. ما اکنون در پاریس زندگی می‌کنیم... ولی ان‌چه من از روز اول در پاریس دیدم کم‌ترین شباهتی به ابریشم، دانتل و شامپانی نداشت...»



مشخصات کتاب:

عنوان: شنل‌پاره

نویسنده: نینا بربروا

مترجم: فاطمه ولیانی

ناشر: ماهی

تعداد صفحه: هفتاد و دو

قیمت: ۲۵۰۰


برای تهیه این کتاب را می‌توانید به:

کافه‌کتاب آفتاب واقع در مشهد، چهارراه دکترا، بازار کتاب گلستان به شماره تماس ۳۸۴۰۴۹۹۱ (۰۵۱)

فروشگاه کتاب آفتاب واقع در مشهد، چهارراه شهدا به سمت میدان شهدا، روبه‌روی شیرازی۱۴، انتهای پاساژ رحیم‌پور به شماره تماس ۳۲۲۱۲۲۶۲ (۰۵۱)

و پخش کتاب آفتاب به شماره تماس ۳۲۲۳۸۶۱۳ و ۳۲۲۲۲۲۰۴  (۰۵۱)

مراجعه کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۲۹

نظرات  (۱)

۲۵ دی ۹۵ ، ۱۴:۵۷ تور کازان روسیه
دستتون درد نکنه واقعا مطلب مفیدی بودش

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی