جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

جاکتابی عنوان ستونی است که نخستین‌بار در تاریخ بیست و هفت تیرماه سنه یکهزار و سیصد و هشتاد و هفت خورشیدی در صفحه چهاردهم جیم از ضمیمه‌ی جریده‌ی یومیه‌ی خراسان به طبع ‌نگارنده (زهیر قدسی) رسید و الی زماننا هذا به طبع می‌رسد. (برگرفته از مطلع الوبلاق/ پست شماره ۱) و اکنون دیر زمانی است که میزبان بازنشر معرفی‌های من و همسرم (الهام یوسفی) در جراید مختلف است.

سقای آب و ادب / سیدمهدی شجاعی

يكشنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۰، ۰۹:۴۶ ب.ظ

ساقیِ حق و حقیقت

* محرم و صفر همیشه برایم تداعی کننده نام نویسنده‌ای بوده که آثارش را هرساله و چندباره، در این ماه‌ها به گریه نشسته‌ام. اگرچه پیش‌تر در نظر داشتم که «آفتاب در حجاب» سیدمهدی شجاعی را در این ایام برای‌تان معرفی کنم، اما اثری جدید از این نویسنده عزیز غافل‌گیرمان کرد و مرا در انتخاب دچار تردید نمود.
* «سقای آب و ادب» عنوان تازه‌ترین اثر سیدمهدی شجاعی است، و همان‌گونه که از نامش پیداست در فضائلِ اسطوره جوانمر‌دان تاریخ –حضرت ابالفضل عباس(ع)- نوشته شده است. پیش از این‌ها، در جاکتابی آثار زیادی را از شجاعی معرفی کرده‌ایم و به تَبَعِ آن از نکوییِ قلمِ او سخن گفته‌ایم؛ اما یادآور می‌شویم که شجاعی یکی از فعال‌ترین و پرمخاطب‌ترین نویسندگان ادبیات دینی محسوب می‌شود. آثار او به صورت معمول 100هزار نسخه‌ای به فروش می‌رسد و البته «کشتی پهلو گرفته»اش تا کنون مجموع شمارگانش بیش از 300هزار نسخه بوده است. ادبیات او خاص و ویژه است است و تاثیر قلم او را بر دیگر نویسندگان جوان نسل امروز شاهد هستیم. داستان‌های مذهبیِ او بیش‌تر به ادبیات نمایشنامه‌ای شبیه است و در عین حال برای کسانی که با این ادبیات مانوس نیستند، جذاب است.

* سقای آب و ادب، از لحاظ ظاهری و ساختاری شباهت‌‌های فراوانی با آثار پیشین شجاعی دارد؛ تصویرسازی‌ها و دیده‌بانی از پنجره‌های متعدد و شخصیت‌های گوناگون، یکی از این شباهت‌هاست اما با این حال تفاوت‌هایی نیز دارد. تفاوتی که خود نویسنده به آن اشاره می‌کند آن است که: «برخلاف آثار مشابه از همین قلم، مثل کشتی پهلوگرفته و آفتاب در حجاب، مواردی از جنس تحلیل و تاویل و استحسان وجود دارد... و صرفا برداشت نویسنده است»
داستان این کتاب دقیقا از همان لحظه پرالتهاب و مشهور یعنی همان لحظه آخر، آغاز می‌شود. درست آن زمان که حضرت عباس(ع) به شریعه فرات نزدیک شده و صف یزیدیان را شکسته است. از نگاه نویسنده کتاب، این زمان سقّای آب و ادب، سقای کربلا، هر لحظه به یاد کسی و ماجرایی می‌افتد و این‌گونه است که خواننده زندگی ایشان را مرور می‌کند. گاهی از علی(ع) یاد می‌کند و گاه از سکینه، گاه زینب(س) و گاه از حسین(ع) و اینگونه ده فصل کتاب رقم می‌خورد؛ «عباسَ علی»، «عباس امّ‌البنین»، «عباسِ عباس»، «عباس سکینه» و... بخش آغازین فصل«عباس زینب» را با هم می‌خوانیم:
* «دلت نلرزد عباسِ من! دشمن هرجقدر هم که زیاد و بزرگ باشد، کم‌تر و کوچک‌تر از آن است که بتواند دل عباس مرا بلرزاند. عباس جان! من تو را بزرگ کرده‌ام. نیازی نیست که در کنار تو باشم تا بدانم چه می‌کنی و چه می‌کشی. از همین‌جا، از پشت پرده خیمه‌ها و از ورای نخل‌ها هم تو را می‌بینم. و صدای نفس‌هایت را می‌شنوم. دلم –از همین‌جا که هستم- با ضربان قلب تو، نه... با ضربانِ گام‌های اسبِ تو می‌تپد و از مضمون زمزمه زیر لبت، در رگ‌های جانم خونِ تازه می‌دود...»

نظرات  (۶)

سلام
آفتاب در حجاب را سال پیش، به گمانم در همان ایامی که شما توصیه کرده بودید، خواندم. اولین اثری بود که از آقای شجاعی می‌خواندم. تجربۀ خوبی بود اما منجر به باران نشد! طبیعتاً اشکال از گیرنده بوده است!
امیدوارم این کتاب را هم فرصت پیدا کنم بخوانم. و امیدوارترم به این که اوستای تعمیرکار! تا آن موقع بندۀ گیرنده را اصلاح نماید. آمین


ضمناً در بخش * دار پست
"کتر" یا "کم‌تر" بوده یا "که‌تر"!
پاسخ:
سلام بر امیر غلط‌گیر! ایراد وارد است، اصلاح شد. اگرچه بعضی جاها هم الان که می‌خوانمش از لحاظ جمله‌بندی ایراد دارد ولی حوصله‌ام نمی‌آید که آن‌ها را درست کنم!
سلام و عرض ادب خدمت شما

چند روز پیش دو مطلب خواندم راجع به آقای سیدمهدی شجاعی، گفتم لینکشان را این‌جا بگذارم تا اگر حوصلۀتان آمد بخوانید!

http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1424730

http://www.khabaronline.ir/detail/140060/--%D9%85%D9%85%DB%8C%D8%B2%DB%8C-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8---%D8%B3%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D9%87%D8%AF%DB%8C-%D8%B4%D8%AC%D8%A7%D8%B9%DB%8C---%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D9%88-%D8
۱۹ مهر ۹۰ ، ۱۰:۰۷ سید مصطفی خاتمی
سلام علیکم. "اختلاس عرفانی" کمی شوخی با ماجرای اخیر بانکی کشور در وبلاگ طاووس. یاعلی!
۱۸ آبان ۹۰ ، ۱۱:۲۰ طلبه ای در عصر انتظار
سلام
نویسنده کتاب نما هستم
از اشنایی با شما خوشحالم
موفق باشید و نویسنده
یاعلی
با وجود اینکه همه کتابهای آقای شجاعی را خوانده بودم اما انگار آفتاب در حجاب طلسم شده بود و هر وقت می خواستم گریزی به این کتاب بی نظیر بزنم نمیشد...محرم دو سال گذشته خواندمش و شیفته اش شدم...
محرم پارسال هم در همین راستا برای پیدا کردن کتاب سقای آب و ادب تلاش ها کردم...
اما این کجا و آن کجا؟دریایی از استعاره و تشبیه و اغراق و دور از واقع...
که البته خیلی ها را هم دیدم که دیوانه ی این کتاب شده بودند...
اما من سید مهدی آفتاب در حجاب را خیلی بیشتر از سید مهدی خدای استعاره ها و مثل های سقای آب و ادب دوست میدارم.
سلام
آفتاب در حجاب، کشتی پهلو گرفته، پدر، عشق و پسر و صمیمانه با جوانان وطنم از این نویسنده رو خوندم. واقعا قشنگ بودن.
سقای آب و ادب رو هنوز نخوندم. باید مراجعه کنم به کتابفروشی تون، چون امشب تو نمایشگاه نداشتین و گقتین که این کتاب رو تموم کردین.
موفق باشید.
پاسخ:
بعله، متاسفانه این کتاب رو برای نمایشگاه نداشتیم تا عرضه‌اش کنیم. انشالا پایان هفته میاریم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی