جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

جاکتابی عنوان ستونی است که نخستین‌بار در تاریخ بیست و هفت تیرماه سنه یکهزار و سیصد و هشتاد و هفت خورشیدی در صفحه چهاردهم جیم از ضمیمه‌ی جریده‌ی یومیه‌ی خراسان به طبع ‌نگارنده (زهیر قدسی) رسید و الی زماننا هذا به طبع می‌رسد. (برگرفته از مطلع الوبلاق/ پست شماره ۱) و اکنون دیر زمانی است که میزبان بازنشر معرفی‌های من و همسرم (الهام یوسفی) در جراید مختلف است.

چله‌ی تاک / علیرضا بدیع

سه شنبه, ۶ ارديبهشت ۱۳۹۰، ۰۸:۱۷ ب.ظ

کلمات بدیع

*اگرچه  هیچ گلی چون تن تو خوش‌بو نیست
همیشه نافه‌گشایی به نفع آهو نیست
دلیل این‌همه سرگشتگی به گردن توست
اگر توجه زنبورها به کندو نیست
حضور توست که دلخواه کرده شعرم را
وگرنه آینه در ذات خود پری‌رو نیست
بخواه راحت دنیا و آخرت از من
که گفته است دل من چراغ جادو نیست؟
میان عاشق و عاشق‌نما تفاوت‌هاست
یکی از آن‌همه چشمش به پیچش مو نیست
به مهر می‌کُشی و زنده می‌کنی با قهر
شهید را که نیازی به نوشدارو نیست
***
-پریچه‌ای که دراین شعر ذکر خیرش رفت
پُر است از تب رفتن ولی پرستو نیست
پرنده‌ای که به رغم طنین در زدن‌اش،
شروع یک غزل تازه است پر زدن‌اش:↓
***
به هر طرف که نظر می‌کنم به جز او نیست
وگرنه چشم من آن‌قدر نیز کم‌سو نیست

*چه کسی ادعا می‌کند که نسل شاعران خوش‌ذوق به اتمام رسیده و چه کسی ادعا می‌کند که قالب‌های کهن، چون غزل و مثنوی و قصیده، دیگر ظرفیتِ تازه‌ای برای رساندن مفاهیم شاعرانه ندارند؟ اگر کسی چنین ادعایی کرد شعر «علی‌رضا بدیع» نمونه‌ای است برای ابطال این گمان. البته به هیچ وجه ظرفیت‌های تازه‌ای که قالب‌های جدید برای رساندن بعضی مفاهیم ایجاد کرده‌اند را منکر نمی‌شوم.
*اگرچه فقط پنج‌سال از انتشار اولین دفتر شعری علی‌رضا بدیع-یعنی کتاب حبسیه‌های یک ماهی- می‌گذرد اما او به خوبی توانسته در این مدتِ کم مخاطبانِ ثابتی را برای خود جمع کند، مخاطبانی که انتظار انتشار دفاتر جدید او را می‌کشند. پس از انتشار کتاب «حبسیه‌های یک ماهی» در سال 84، کتاب «از پنجره‌های بی‌پرنده» در سال87 منتشر شد و پس از آن کتاب «گنجشک‌های معبد انجیر» در سال88 و پس از آن  کتاب «چله‌ی تاک» که اردیبهشت امسال منتشر شد و این سه دفتر آخر، بلافاصله به چاپ دوم رسیدند، که این برای یک شاعر جوان 25ساله موفقیت بزرگی است.

چله‌ی تاک


*شعر بدیع چشم‌انداز و ظرافت‌های ویژه و قابل توجهی دارد که تفصیل آن در این ستون کوچک میسّر نیست اما نکته‌وار به آن اشاره می‌کنم. اول این‌که شعر بدیع بیش‌تر متوجه شعر عاشقانه است و برای عاشقانه‌هایش از هنرمندی‌های متعددی بهره می‌گیرد. تعابیری که در اشعارش استفاده می‌کند جدید و تازه است اگرچه نگاه او به معشوق، اساطیری و قدیمی است. یعنی از آن دست معشوق‌هایی که فقط ممکن است در خیال مجسم شوند و بس! مثل معشوقه‌های جناب حافظ و سعدی که قامت‌شان به قامت چنار و سرو برابری می‌کرده! (البته خدای ناکرده سوءتفاهم پیش نیاید، در هیچ شعری از حافظ نشانی از جنسیت معشوق نیست ولی خوب خواستیم شوخی کرده باشیم!) هنرنمایی‌های بدیع در تغییر فرم‌های متداول شعری نیز قابل توجه است مانند همین شعر که در پایان با تغییر قافیه‌ای روبه‌رو می‌شود که البته خیلی هم تو ذوق نمی‌زند. در برخی اشعار هم با بازی‌های زبانی گاهی قافیه و گاهی اصل کلمات را به بازی می‌گیرد مانند شعر 22(شهر الفبا) همین کتاب «چله‌ی تاک» که شاعر «آ» را به بهانه‌ای از میان شعر خود حذف می‌کند. در میان شعرهای بدیع گاه با شعرهای اجتماعی و آئینی نیز روبه‌رو می‌شویم که آن‌ها نیز از لطافت ویژه‌ای برخوردارند.

 

*این کتاب را می‌توان از انتشارت کتاب آفتاب واقع در چهارراه شهدا، روبه‌روی شیرازی۱۴، پاساژ رحیم‌پور، انتهای پاساژ تهیه نمود. شماره تماس: ۰۵۱۱.۲۲۲۲۲۰۴


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۰۲/۰۶
زهیر قدسی

شعر

نظرات  (۸)

خیلی خوب شد که اینجارو پیدا کردم!
۰۹ ارديبهشت ۹۰ ، ۲۰:۴۸ مجمع دانشجویان حزب الله
این خبر را حتما ببینید.
http://majmahezbollah.blogfa.com/post-22.aspx
هنگامی که ظلم در حکومت اسلامی اتفاق می افتد باید از مظلوم حمایت کرد جهت حمایت از مظلوم این خبر می توانید در وبلاگتان کار کنیدیا به هر صورت دیگر حق مظلوم را از ظالم بستانیم.
یا حق
۱۰ ارديبهشت ۹۰ ، ۱۴:۵۶ سید مصطفی خاتمی
سلام علیکم. "ازدواج سلطنتی و هزار فامیل رسانه‌ای" یادداشتی به بهانه هیاهوی عروسی سلطنتی بریتانیا در وبلاگ طاووس. یاعلی!
۱۲ ارديبهشت ۹۰ ، ۱۰:۳۷ سید مصطفی خاتمی
سلام. یک سوزن به دوستان خودمان؛ "چه سکوت شلوغی!؟" آخرین یادداشت وبلاگ طاووس. یاعلی!
۱۲ ارديبهشت ۹۰ ، ۱۵:۲۸ مجمع دانشجویان حزب الله
این کلیپ را حتما ببینید منطقه ۱۹ – تخریب خانه های مردم بدون مجوز توسط قلدران شهرداری – درخواست رشوه از مردم در ازای تخریب نکردن خانه و …
http://majma-clip.blogfa.com/post-4.aspx
سلام برادر عزیز
به روزم با :

قسمت آخر از :

" داستان بسیحی و پلیس"
یا علی
۱۳ ارديبهشت ۹۰ ، ۱۵:۰۲ تحریریه سایت مطالبه
جنبش وبلاگی برای آیات
تحریریه سایت مطالبه همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا(س) وبلاگی را برای پیگیری وضعیت «آیات القرمزی» فعال سیاسی و شاعره مظلوم بحرینی که هم اکنون در بند رژیم آل خلیفه است و تولید محتوا در مورد او راه اندازی کرده است.
آیات القرمزی شاعر و فعال سیاسی بحرینی است. او دانشجو و 20 ساله است. آیات در تظاهرات اعتراضی و تجمعاتی که در میدان لؤلؤ شهر منامه برگزار می‌شد شرکت فعال داشته است. او در یکی از تجمعات که در ۲۳ فوریه ۲۰۱۱ واقع در میدان لؤلؤ برگزار شده بود، شعری بر ضد حکومت آل خلیفه و خصوصا شخص خلیفة بن سلمان آل خلیفة نخست وزیر بحرین خواند. آیات در ۲۹ مارس ۲۰۱۱ (9 فروردین 1390) توسط عوامل آل خلیفه و آل سعود دستگیر شده است. اخباری مبنی بر شهادت این شاعره خوش قریحه بحرینی در اثر شکنجه و آزار و اذیت توسط نیروهای امنیتی بحرین در منابع خبری منتشر شد. اما چند روز بعد مادر آیات در گفتگویی آن را تکذیب کرد. یکی از زنان همبند آیات القرمزی که به تازگی از زندان آزاد شده است نیز در گفت وگویی تأکید کرده است که تا چهارشنبه ۲۰ آوریل ۲۰۱۱ (31 فروردین 1390) در زندان با آیات بوده و وی زنده بوده است.
عباس العمران عضو مرکز حقوق بشر بحرین در گفت و گو با شبکه العالم تاکید کرده است که خانم آیات القرمزی در زندان به سر می برد و هنوز زنده است و رژیم آل خلیفه به منظور فضاسازی برای حذف فیزیکی این مبارز بحرینی در زندان، شایعه شهادت او را مطرح کرده است.
بخش های مختلف این وبلاگ که در آدرس: http://forayat.blogfa.com/ قابل دسترسی است شامل: معرفی آیات، اخبار آیات، اشعار آیات، گفت و گو، جنبش وبلاگ نویسی برای آیات، عکس ها و طرح ها و پوسترها است که به مرور زمان پر خواهد شد.
از شما تقاضا می شود در جنبش وبلاگ نویسی برای آیات شرکت کنید. با هر کاری که از دستتان بر می آید: یادداشت، طرح، پوستر، کاریکاتور، کلیپ و ... . هر کار کردید به این ایمیل خبر بدهید تا لینک کنیم.
تحریریه سایت مطالبه
جالب است
من هم در ابتدا متوجه تغییر قافیه نشدم!
اما این یکی -که تقصیر شما بود- از دستم در نرفت:

"اگرچه هیچ گلی چون تن تو خوش‌بو" که "نیست" اش جا افتاده!
پاسخ:
واقعا از حسن توجه‌ات خوشحال میشم وقتی می‌بینم هر سری یک ایراد املایی از من می‌گیری. ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی