جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

جاکتابی عنوان ستونی است که نخستین‌بار در تاریخ بیست و هفت تیرماه سنه یکهزار و سیصد و هشتاد و هفت خورشیدی در صفحه چهاردهم جیم از ضمیمه‌ی جریده‌ی یومیه‌ی خراسان به طبع ‌نگارنده (زهیر قدسی) رسید و الی زماننا هذا به طبع می‌رسد. (برگرفته از مطلع الوبلاق/ پست شماره ۱) و اکنون دیر زمانی است که میزبان بازنشر معرفی‌های من و همسرم (الهام یوسفی) در جراید مختلف است.

شعر به انتظار تو/ علی مؤذنی

شنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۸۹، ۰۳:۵۹ ب.ظ
دل‌آویزتر از شعر!
*گاهی وقت‌ها «جاکتابی» نوشتن هم توفیق اجباریِ خوبی است! این‌که سال‌ها پیش کتابی را خوانده باشی و بر اساسِ آن زمان نسبت به آن نظری داری و حالا چون تصمیم داری که برای مخاطبانی بادقت، معرفی‌اش کنی مجبوری دوباره به آن سری بزنی و چیزهای جدیدی بیاموزی!
*اگر خاطر مبارک‌تان باشد یک‌بار از «علی موذنی» در این ستون -آن زمان که این‌قدر تنگ نبود- نوشته بودیم و کتاب «نه آبی، نه خاکی»اش را معرفی کردیم. از تعدد و کیفیت آثار او و این‌که نثر او و پرداختش چقدر زیباست صحبت شد. «نه‌آبی، نه‌خاکی» یک داستان بلند بود با موضوع جنگ و دفاع مقدس، اما این‌بار می‌خواهیم کتاب «شعر به انتظار تو»ی او را به معرفی بنشینیم.
*سال‌ها پیش اولین داستانی که از موذنی خوانده بودم «قاصدک» بود. داستانی که از زبان یک مادر روایت می‌شد و پرداختِ این روایت و لطافت در نوع بیان و نگاه به نحوی بود که باورِ این‌که نویسنده داستان یک مرد است را سخت می‌کرد! آن زمان این داستان به صورت یک کتابچة آبی‌رنگ چاپ شده بود و اکنون یکی از داستان‌های همین کتابِ «شعر به انتظار تو» است.
این کتاب شامل 22 داستان کوتاه است که محصول پانزده سال داستان‌نویسی موذنی است؛ یعنی از سال 59 تا 74. سیدمهدی شجاعی درباره کیفیت داستان‌های او این‌گونه نوشته است: «علی موذنی یکی از برجسته‌ترین قصه‌نویسان ایرانی است. انتخاب سوژه‌های جذاب و منظره‌های بدیع، شناخت و تسلط نسبت عناصر داستان، نثر روان و صمیمی و تاثیر گذار و دیالوگ‌های محکم و حساب شده، مجموعه عواملی است که به داستان‌های علی موذنی، ویژگی خاص و منحصر به فرد بخشیده است. گرایش او به فیلم‌نامه نویسی در سال‌های اخیر سبب شد که نامش در فهرست قصه‌نویسان معاصر کم‌رنگ شود.»
از نکات قابل تامل در داستان‌های موذنی، انتخاب‌های او در شکل و فرمِ روایت است که اگرچه شاید در این زمان کم‌نظیر نباشد ولی در مقایسه با داستان‌هایی که در آن زمان به دست نویسندگان ایرانی تحریر می‌شد واقعا ویژه به نظر می‌رسد و او را- از گمان این نویسنده- پیش‌‌آهنگ داستان‌نویسانِ هم‌نسل خود می‌کند. سوژه‌هایی که او برگزیده، متعدد و متنوع است. نویسنده، مفهوم و پیامی را که می‌خواهد در اثنای داستان به مخاطبش منتقل می‌کند، و در عین حال مخاطب با توجه به زمان نگارش داستان، به یک شناخت اجتماعی-تاریخیِ متفاوت می‌رسد. امیدوارم این بخش کوتاه از داستان قاصدک گویای زیبایی قلم موذنی باشد:

*...خود را به خوردن مشغول کردم که نگاه‌مان تلاقی نکند. می‌دانستم با هر لقمه‌ای که به دهان می‌گذارد، مرا می‌پاید. این دیگر کی است؟ یک‌وجبی! می‌خواهد بداند اگر فهمیده‌ام خیلی گرسنه بوده، دست از خوردن بکشد. من از تویِ فسقلی زرنگ‌ترم! تندتر خوردم تا نشان بدهم خودم خیلی گرسنه‌ام. گفتم: «اگر فکر معده خودت را نمی‌کنی، فکر معده مرا بکن که از ظهر تا حالا قیلی ویلی می‌رفت.»
پشت لب‌های بسته‌اش پوف کرد و خندید. برنج‌ها پخش شدند تو سفره. گفت: «قیلی ویلی...» و قهقهه زد: «قیلی ویلی...» و زد روی زانوش و یکوری شد...

*این کتاب را می‌توان از انتشارت کتاب آفتاب واقع در چهارراه شهدا، روبه‌روی شیرازی۱۴، پاساژ رحیم‌پور، انتهای پاساژ تهیه نمود. شماره تماس: ۰۵۱۱.۲۲۲۲۲۰۴

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۱۱/۲۳

نظرات  (۱۴)

۲۵ بهمن ۸۹ ، ۱۱:۰۹ سینما نوشت
نقد فیلم های جشنواره فجر
۲۵ بهمن ۸۹ ، ۲۰:۳۹ موسسه فرهنگی گوثر
به نام خدا

سلام آقا زهیر عزیز
اینم کامنت

موسسه فرهنگی کوثر

یاعلی
کتاب راهنمای آزمون دکتری رشته زبان و ادبیات فارسی منتشر شد.
شامل راهنمایی کامل پیش از آزمون

منابع آزمون

کتاب های مفید برای آزمون

نمونه سؤال های سال های 1385 تا 1389

برای آزمون دهندگان آزمون دکتری سال 1390.

http://rahnamaye-azemun.blogfa.com
چقدر دیر به دیر می نویسید ...
باورم نمیشه اینجا وبلاگ یه جیم نویسه
من عاشق بخش جاکتابی جیمم ازتون ممنونم
میخواستم خواهش کنم اگه میشه یه لیست کامل از کتابایی که تا حالا معرفی کردین توی جیم یا همین جا بذارید
بازم ازتون ممنونم
۰۷ اسفند ۸۹ ، ۰۸:۵۳ سید مصطفی خاتمی
سلام علیکم. یادداشت "به نام آمریکا و به کام ایران!؟" در وبلاگ طاووس. یاعلی!
سلام اقا زهیر کتاب کنت مونت کریستو اثر دوما و ترجمه ماه منیر مینوی رو معرفی کنین که هر کی نخونه ضرر کرده
۲۲ اسفند ۸۹ ، ۱۳:۳۵ سید مصطفی خاتمی
سلام علیکم. "رنجنامه‌ای برای آقای هاشمی" در وبلاگ طاووس. یاعلی!
کاغذی سفید در اختیارت میگذارم تا هر چه میخواهی برای سال 1389 بنگاری
منتظر حضور گرم شما و نگارش نامه ی شما به سال 1389 هستم
موفق باشی
سلام و درود الهی برشما
خوشم که هنوز می توانم از طریق وبلاگتان به شما سلامی رسانم
إن شاءالله که وبلاگتان همچنان مانند کوه استوار پایدار است
ای دوست بیا کمی رهاتر باشیم / در فصل بهار با وفاتر باشیم /ای کاش که مثل خاندان قدسی / در سال نود سپیده باور باشیم !
با سلام و عرض تبریک بهار
با امید "آفتاب"ی برقرار
یک سوالی داشتم آقا زهیر:
منتقل شد پنج تا دو،صفر و چهار؟
سلام
داداش این آبجیمون سوال کرده بودا !!
ما که نه تا حالا اومدیم پیشتون نه زنگیدیم ولی شماره رندی بوده اگه منتقل نکنینش حیف میشه هااا,از ما گفتن...
دل شعر دلاویز تو از بر کرده
این پست مطالعه مکرر کرده
آقای زهیر! مطلب تازه نویس
چشمم هوس مطلب دیگر کرده

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی