جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

جاکتابی عنوان ستونی است که نخستین‌بار در تاریخ بیست و هفت تیرماه سنه یکهزار و سیصد و هشتاد و هفت خورشیدی در صفحه چهاردهم جیم از ضمیمه‌ی جریده‌ی یومیه‌ی خراسان به طبع ‌نگارنده (زهیر قدسی) رسید و الی زماننا هذا به طبع می‌رسد. (برگرفته از مطلع الوبلاق/ پست شماره ۱) و اکنون دیر زمانی است که میزبان بازنشر معرفی‌های من و همسرم (الهام یوسفی) در جراید مختلف است.

محرّم‌های مکرّر

شنبه, ۲۸ آذر ۱۳۸۸، ۰۶:۰۹ ب.ظ

مُحرّمی دیگر فرا رسید و باز به سنّت، لباس سیاه به تن می‌کنیم و در هیئت سینه می‌زنیم و این‌ها همه بدان خاطر است که بگوییم دوست‌شان داریم و دوست می‌داشتیم که در آن روز هم«راه»‌شان بودیم و یاری‌شان می‌کردیم. راستی اکنون آن «راه» کجاست؟ این‌همه سیه‌پوش‌اند و عزادار، ولی انگار آن راه فراموش شده!

وقتی به خودم و اطرافیانم دقیق می‌شوم، می‌بینم انگار این عزاداری‌ها حکم یک سرگرمی را برای‌مان پیدا کرده است. نه این‌که بگویم کسی سوگوار آن عزیزان نیست؛ نه... همه، سنگینیِ غم را بر دل‌های‌مان احساس می‌کنیم و با گریه سعی داریم بار دل‌مان و بار سنگین گناهان‌مان را سبک کنیم ولی آیا آن‌همه مصیبتی که بر آن عزیزان وارد شد فقط همین کارکرد را داشت؟!

به راستی که برای حسین(ع) دو بار باید عزا بگیریم و دوبار بگرییم. یک‌بار برای حسینی که در عاشواری محرم سال 61 شهید شد و دیگر برای حسینی که هرروز، در میان نگاه بی‌تفاوت همه‌گان شهید می‌شود! مصیبت حسینی که هر روز -حتی در مجلس عزایش- خواسته یا ناخواسته مظلوم واقع می‌شود، جان‌سوز نیست؟

وقتی در زیارت عاشورا بر اولین ظالم محمد(ص) و خاندانش لعن می‌فرستم و سپس هرآنکس را که از آن ظالمین تبعیت کرده‌اند شامل آن لعن می‌کنم؛ می‌ترسم که نکند این لعن شامل من شود وقتی دستورات ایشان را آن‌گونه که می‌خواهم عمل می‌کنم و نه آن‌گونه که ایشان از من خواسته‌اند. وقتی، در مقابل سفره‌های رنگینی که به نام سیدالشهدا پهن می‌شود -آن‌گاه که عده‌ای گرسنه‌اند- ساکت می‌مانم. وقتی این‌همه اسراف به نام اهل بیت(ع) صورت می‌گیرد و صدای بلندگوهای هیئت حسینی(!) ریاکارانه، آن‌قدر بلند می‌شود که همسایه‌های چند کوچه بالاتر را نیز آزار می‌دهد و به ایشان نمی‌توانم اعتراض کنم و نمی‌توانند اعتراض کنند؛ می‌بینم که اگر کاری نکنم انگار حسین را تنها گذاشته‌ام. انگار آن‌چه را که به او نسبت داده‌اند پذیرفته‌ام. احساس می‌کنم انگار حسین(ع) برای مسلمانان همان کاری می‌کند که مسیح برای مسیحیان. یعنی فلسفه عاشورا فقط در این بوده که من و تو را بگریاند تا بار گناهان‌مان سبک شود. من و تو هردو سرباز حسینیم اگر در مقابل بداخلاقی‌های خود و دیگران بی‌تفاوت نباشیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۸/۰۹/۲۸
زهیر قدسی

محرم‌نوشت

نظرات  (۵)

۰۵ دی ۸۸ ، ۰۷:۱۵ اشرفی نسب
سلام
حاجی این قالب رو که هنوز درستش نکردی، اینقدر جوات بازی درنیار از خودت جون داداش... می بینم که نیم فاصله ها رعایت شده و ...
سلام
کتاب هایی که معرفی می کنید از این لحاظ که به جهت فکری شخص یا گروه خاصی اشاره ندارن خوب هستن.و از لحاظ های دیگه خب قطعا باید مطالعه شن تا بشه چیزی گفت.
فکر می کنم تو این کتابهای معرفی شده کتابی که باید هرکی نخونده زود ِ زود بره و بخونتش شازده کوچولو باشه.
شازده کوچولو یه تلنگر ِ هنرمندانه ست که با ترجمه ی زیبای جناب شاملو بیشتر حس میشه.
ممنون
با درودهای فراوان به مدیر مسئول محترم وبلاگ:
همکار محترم شعر زیبادی از شاعر بسیار عزیز با نام من هنوز انسانم!!!!!!0 شما را برای لذت بردن از این شعر دعوت می کنم در ضمن از گروه های مارکسیستی تقاضا می شود از منطق دیالکتیکی و همچنین از ادبیات زیبای مارکسیستی خود خوداری نمایند0 قبل در وبلاگ جامعه شناسی ایران http://arja.blogfa.com فعالیت می کردم یک روز متوجه شدم که وبلاگ جامعه شناسی ایران حذف شده است به ناچار دست به ایجاد وبلاگ جدید http://ARJA.mihanblog.com زدم با تشکر آریا


۲۵ دی ۸۸ ، ۰۰:۴۳ برزخ نشین ها
کتاب هایی که در جیم معرفی می کنی در حد افتضاحه!
چرا اینقدر از مجله تون عقب هستید؟ جدیدترین کتابی که شما اینجا معرفی میکنید حداقل یک ماه قبل توی جیم معرفی شده !
پاسخ:
سلام! خیلی ممنون که پیگیری میفرمایید ولی متاسفانه فرصت کم باعث شده که خیلی کوتاه و گذرا وارد اینترنت بشم برای همین امکان بروزرسانی سریع از بنده گرفته شده. امیدورام بتونم از شرمندگی دربیام!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی