جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

جاکتابی عنوان ستونی است که نخستین‌بار در تاریخ بیست و هفت تیرماه سنه یکهزار و سیصد و هشتاد و هفت خورشیدی در صفحه چهاردهم جیم از ضمیمه‌ی جریده‌ی یومیه‌ی خراسان به طبع ‌نگارنده (زهیر قدسی) رسید و الی زماننا هذا به طبع می‌رسد. (برگرفته از مطلع الوبلاق/ پست شماره ۱) و اکنون دیر زمانی است که میزبان بازنشر معرفی‌های من و همسرم (الهام یوسفی) در جراید مختلف است.

فرهنگ شفاهی سخن/ محب‌الله پرچمی

يكشنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۹:۴۰ ب.ظ

فرهنگ کوچه‌بازاری


برخی داستان‌ها را که می‌خوانی، مثلا داستان‌های «محمدعلی جمال‌زاده» یا «جلال آل احمد» یا خیلی نویسنده‌های دیگر که ادبیات کوچه و بازار را در داستان‌هایشان می‌توان دید، برمی‌خوری به واژه‌هایی که نشنیدی‌شان. یا از این جهت که داستان در جغرافیای زندگیت نیست و یا این‌که چندی است تاریخ مصرفش گذشته است. برخی‌شان را هم شنیده‌ای اما نه آن اندازه که معنایش را درست و درمان فهم کنی! و صدالبته از برخی‌شان هم بوی بی‌ادبی شنیده می‌شود و شما هم هزار ماشالا شخص بانزاکتی هستی و از این حرف‌ها یاد نگرفته‌ای! باری همه این‌ها را عرض کردم تا این را بگویم که بعضی وقت‌ها بدجور لازمت می‌شود که معنی یک واژه کوچه-بازاری را بدانی اما در داخل لغت‌نامه‌های مرسوم نشانی از آن‌ها نمی‌یابی...



**این‌جاست که «فرهنگ شفاهی سخن» می‌تواند به دادت برسد! چراکه بسیاری از این واژه‌ها از گوشه و کنار، از کوچه و بازار و از نقاط مختلف کشور در آن جمع و معنی شده است. بنابر این خیلی طبیعی است که حتی اگر تو کوچه و بازار هم بزرگ شده‌اید باز هم خیلی از این واژه‌ها و اصطلاحات را نشنیده باشید. پیش از این چند مجموعه محدود در ارتباط با گردآوری و ارائه مفهوم واژگان و اصطلاحات اصناف و اقشار مختلف انتشار یافته بود که شاید مشهورترین‌شان کتاب «فرهنگ لغات عوامانه» جمال‌زاده باشد.

گفتنی است این کتاب پانزدهمین عنوان از مجموعه فرهنگ‌های سخن است که روانه بازار شده است. 

**این کتاب به همت و تالیف «محب‌الله پرچمی» بوده که البته پیش از انتشار کتاب به رحمت خدا می‌روند و در نهایت آقای دکتر یوسف عالی عباس‌آباد کار را ویرایش می‌کنند و مقدمه‌ای فاخر و خواندنی بر کتاب می‌نویسند که نباید خواندنش را از دست داد. حالی برای خالی نبودن عریضه، یواشکی و دور از چشمان پدر و مادرها معنای چند اصطلاح را یاد می‌گیریم:


**اعصاب مگسی: دمدمی مزاج.

ژله: آدم وارفته

شانس تو قابلمه بودن: آدم بدشانس بودن

ضامن چاقوی کسی بودن: به او ارادت داشتن

عملیات شصت و چهار: خوردن غذا

کعب‌الاخبار: کسی که از همه جا باخبر است.



مشخصات کتاب:

عنوان: فرهنگ شفاهی سخن

نویسنده: محب‌الله پرچمی

ناشر: سخن

تعداد صفحه: ۵۵۲



برای تهیه این کتاب را می‌توان به کافه‌کتاب آفتاب واقع در: مشهد، چهارراه دکترا، بازار کتاب گلستان تهیه نمود. یا با شماره‌های  ۳۲۲۲۲۲۰۴ یا ۳۸۴۰۴۹۹۱ (۰۵۱) تماس بگیرید.


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۲۰
زهیر قدسی

کتاب مرجع

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی