جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

جاکتابی عنوان ستونی است که نخستین‌بار در تاریخ بیست و هفت تیرماه سنه یکهزار و سیصد و هشتاد و هفت خورشیدی در صفحه چهاردهم جیم از ضمیمه‌ی جریده‌ی یومیه‌ی خراسان به طبع ‌نگارنده (زهیر قدسی) رسید و الی زماننا هذا به طبع می‌رسد. (برگرفته از مطلع الوبلاق/ پست شماره ۱) و اکنون دیر زمانی است که میزبان بازنشر معرفی‌های من و همسرم (الهام یوسفی) در جراید مختلف است.

چخوف، این چخوف عجیب!


* کسی نمی‌داند؟! که آیا این از اقبال روس‌هاست یا از بد اقبالی سایر نقاط جهان. شاید هم این را باید در آب‌وهوای اجتماعی و سیاسی و مذهبی روسیه جست، که غول‌های ادبیات را در خود پرورده... چه کسی است که اهل داستان و ادبیات و رمان باشد، اما تولستوی، داستایوسکی، بولگاکف، گوگول و چخوف، این چخوف نازنین! را نشناسد.

چخوفی که بیمار بود و تنها 44 سال زیست، اما بیش از 700 اثر ادبی خلق کرد. داستان‌های‌کوتاهش بی‌رقیب بود و نمایش‌نامه‌های بی‌نظیرش او را بعد از شکسپیر بزرگ‌ترین نمایش‌نامه نویس جهان کرد. اگرچه نمایش‌نامه‌های چخوف، از اهمیت ویژه و غیرقابل انکاری برخوردارند، اما باید به وقت خود از آن‌ها سخن گفت. اکنون سخن از داستان‌های کوتاهی است که چخوف در این سال‌‌های کوتاه زندگی، و در کنار اشتغال به طبابت، آن‌ها را نوشت. داستان‌هایی که هر کدام خواننده را با نمایی از زندگی مردمان و آدم‌هایی که نمی‌شناسد و فرصت شناختن آن‌ها را هم ندارد، مواجه می‌کند. چخوف، خالق داستان‌های تراژیکی است که در بطن خود نوعی طنز تلخ را به کام مخاطب می‌ریزد. چخوف آینه‌دار فضای اجتماعی عصری است که در آن زیسته و خوب و بد و زشت و زیبایش را در کالبدی هنرمندانه ریخته و با جهان شگرف کلمات، دنیایی را تصویر می‌کند که هست، اما کاش نبود... 



طبیب روزهای دردمند روسیه...

داستان‌های چخوف به درد این روزهای ما می‌خورد، روزهایی که داستان رمان و ادبیات، در یک اقدام اجتناب‌ناپذیر به سوی سیاهی و پوچی گام برمی‌دارد. اما چخوف مانند یک انسانِ دردمند و نگران، تصویرگر جهانی شده که می‌بیند، جهانی که آدم‌ها در آن حرف هم را نمی‌فهمند، بر مبنای ارزش‌های غلط رفتار می‌کنند، در مقابل شر و بدی منفعل‌اند، و فقر و فحشا و تضاد طبقاتی دارد از پا در می‌آوردشان. چخوف کم از نیم قرن زیست، اما خوب دانست که یک‌بار می‌زید و راز جاوادانگی در چیست.

داستان‌های کوتاه چخوف به صورت پراکنده ترجمه و چاپ شده است. اما کامل‌ترین مجموعه منتشر شده از او، مجموعه‌ای است ده جلدی، که دربردارنده داستان‌های کوتاه او نیز هست و با ترجمه بسیاری خوب «سروژ استپانیان». یک بسته عالی مطالعاتی برای روزهای‌باقی‌مانده سال. مخصوصاً برای روزهای پاییزی که بزودی از راه می‌رسند.


بخشی از داستان کوتاه «آری‌آدنا»:

«... حقیقت آن است که وقتی به عشق حالت شاعرانه می‌دهیم، در وجود کسانی که دوستشان داریم شایستگی‌هایی را متصور می‌شویم که غالباً فاقد آنند و این امر برای ما به منبع اشتباهات دائمی و رنج‌های دائمی مبدل می‌شود. اما به نظر من، بهتر است همین‌طور باشد. یعنی انسان رنج بکشد بهتر است که با گفتن جمله زن، زن است و مرد، مرد خویشتن را تسلای خاطر دهد...»




مشخصات کتاب:

عنوان: مجموعه آثار چخوف (داستان‌های کوتاه)

نویسنده: آنتوان چخوف

مترجم: سروژ استپانیان

ناشر: توس

قطع: رقعی



این کتاب را می‌توان از فروشگاه کتاب آفتاب واقع در: مشهد، چهارراه شهدا، روبه‌روی شیرازی۱۴، پاساژ رحیم‌پور، انتهای پاساژ (با شماره تماس ۰۵۱.۳۲۲۲۲۲۰۴) تهیه نمود.



موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۲۶
الهام یوسفی

داستان‌های خارجی

نظرات  (۳)

۰۲ دی ۹۳ ، ۰۶:۵۹ جواد ماهر
سلام
زیبا بود. باشکوه بود.
روزهای پاییزی را اصلاح کنید.
پاسخ:
سلام و سپاس آقای معلم...
۱۵ دی ۹۳ ، ۲۲:۲۳ زهیر موسوی
سلام اقای قدسی...خسته نباشید...یک سوال...از کتابای پاتریک مودیانو چیزی خوندین...نظرتون چیه؟
پاسخ:
سلام زهیر عزیز.

من تا کانون چیزی ازش نخوندم و از مشتری‌ها هم چیزی به یاد ندارم که درباره کتاباش گفته باشند. الا این‌که ناگهان خبر برنده شدن نوبلش را چند ماه پیش شنیدم.
سلام
 قیمت این کتاب چنده؟
 الان موجود دارید؟
پاسخ:
سلام.
قیمت این کتاب ده‌جلدی ناقابل 150هزارتومان است!
و الان هم در کافه کتاب موجود است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی