جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

جاکتابی عنوان ستونی است که نخستین‌بار در تاریخ بیست و هفت تیرماه سنه یکهزار و سیصد و هشتاد و هفت خورشیدی در صفحه چهاردهم جیم از ضمیمه‌ی جریده‌ی یومیه‌ی خراسان به طبع ‌نگارنده (زهیر قدسی) رسید و الی زماننا هذا به طبع می‌رسد. (برگرفته از مطلع الوبلاق/ پست شماره ۱) و اکنون دیر زمانی است که میزبان بازنشر معرفی‌های من و همسرم (الهام یوسفی) در جراید مختلف است.

وسعت معنای انتظار/ نادر ابراهیمی

پنجشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۳، ۰۲:۵۷ ب.ظ

حل کردن مسئله به روش نادر!

سخن گفتن درباره برخی کتاب‌های «نادر ابراهیمی» آن‌قدر سخت است که ترجیح می‌دهی همه معرفی‌ات را در یک جمله خلاصه کنی: «کتابی برای خواندن!» و کتاب «وسعت معنای انتظار» از همین مدل کتاب‌هاست که بهتر است خودشان، خودشان را به حضورتان معرفی کنند. با این همه توصیه خواندن این کتاب، مسلماً برای نادرخوان‌ها بیش‌تر جواب می‌دهد و برای نخستین قدم آشنایی با آثار و قلم نادر به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

وسعت معنای یک واژه تکراری!

برخی واژگان و مفاهیم آن‌قدر استعمال می‌شوند و آن‌قدر تکرار که سخن گفتن درباره‌شان بسیار مشکل می‌شود. درست مثل واژه انتظار. اگر چه نادر در این کتاب انتظار را به همان مفهوم وسیع در نظر گرفته و آن را خاص به انتظار منجی نکرده است. سه قصه نمایشی او با نام‌های«این سوی پرچین، آن‌سوی پرچین»، «نفس انتظار» و «انتظار کور»،  تقریبا حول محور انتظار فرزند است اما به نظر می‌رسد او این انتظار را دستمایه پرداختن به همان معنای عمیق و وسیع انتظار تاریخی قرار داده است. می‌خواهد انتظار سوشیانت باشد یا مسیح یا مهدی! «وسعت معنای انتظار» گفتگوهای آدم‌های منتظر است، منتظر حرکت، منتظر تغییر و دگرگونی. آدم‌هایی که انتظار به زندگی‌شان مفهوم داده و بدون آن انگار بی‌هویت و بی‌هدفند. نمایش انتهایی کتاب به نام «انتظار کور» بیشتر از همه دست نادر را رو می‌کند،‌که برای چه انتظاری نوشته و کدام معنای وسیع را می‌جسته. کتاب برای نخستین بار در سال ۱۳۵۵ چاپ شده است. آن سال‌ها البته مفهوم انتظار به مرحله جدیدی قدم گذاشته بوده است.

بریده اثر

بریدن قسمتی از یک قصه نمایشی، کاری است سخت و البته ذبح کننده مفهوم آن، از همین روی میهمان مطلع نادر بر این کتاب باشید که خود بسیار خواندنی‌ست: «هنوز روی تخته سیاه بزرگ کلاسِ ما مسئله‌های زیادی حل نشده باقی مانده است. من این همه خطوط درهم و برهم، دایره‌ها، مثلث‌ها و مربع‌ها را می‌بینم و چیزی نمی‌فهمم. و تعجب آور این‌که هم‌کلاسی‌های من هم اغلب مثل من هستند- گرچه خیلی از آن‌ها پنهان می‌کنند... و باز هم تعجب‌آور این‌که آقا معلم را می‌بینم که ایستاده است رو به تخته، با یک تکه گچ، و معطل مانده است... - ما قبل از هرچیز باید مسئله‌هامان را حل کنیم، شکی نیست!»




مشخصات کتاب:

عنوان: وسعت معنای انتظار

نویسنده: نادر ابراهیمی

ناشر: روزبهان

قیمت: ۲۵۰۰تومان

قطع: رقعی

تعداد صفحه:۸۲


این کتاب را می‌توان از فروشگاه کتاب آفتاب واقع در: مشهد، چهارراه شهدا، روبه‌روی شیرازی۱۴، پاساژ رحیم‌پور، انتهای پاساژ (با شماره تماس ۰۵۱۱.۳۲۲۲۲۲۰۴) تهیه نمود.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۸/۲۲
الهام یوسفی

داستان‌های ایرانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی