جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

جاکتابی عنوان ستونی است که نخستین‌بار در تاریخ بیست و هفت تیرماه سنه یکهزار و سیصد و هشتاد و هفت خورشیدی در صفحه چهاردهم جیم از ضمیمه‌ی جریده‌ی یومیه‌ی خراسان به طبع ‌نگارنده (زهیر قدسی) رسید و الی زماننا هذا به طبع می‌رسد. (برگرفته از مطلع الوبلاق/ پست شماره ۱) و اکنون دیر زمانی است که میزبان بازنشر معرفی‌های من و همسرم (الهام یوسفی) در جراید مختلف است.

قصه کربلا/ مهدی قزلی

يكشنبه, ۴ آبان ۱۳۹۳، ۰۲:۴۹ ب.ظ

به پیشواز اندوهی بزرگ...


* «قصه کربلا» داستان نامکرری است، اگرچه گاه از روی عادت و تکرار خوانده می‌شود. قصه کربلا حکایتی است که انگار باید تلاش نمود اوراق پراکنده‌اش را به ترتیب کنار هم چید تا بیش‌تر به راز آشکار و نهانش پی برد. برای همین است که عاشورائیانِ امروز، نمی‌توانند قرار بگیرند. پی بردن به این راز، خود همتی حسینی طلب می‌کند و چه ساده‌اند و زیان‌کار کسانی که دل خوش دارند به همین اندکی از این ماجرا می‌دانند.

درباره کتاب و نویسنده

* اما «قصه کربلا» نام مجموعه‌ای است ۱۰جلدی، که در عین منفصل بودن‌شان رشته‌ای آن‌ها را متصل نموده. ۱۰فصل با نام‌های امام، علم‌دار، پیام‌بر دوباره، صبر، کوفه، یاران، دشمنان، اسارت، انتقام و فصل عاشقی که در ۱۰جلد نازک و کم‌حجم کنار هم آمده تا روایتی باشد از این ماجرای بزرگ. کاری خوب و چشم‌نواز از لحاظ طراحی و با عنواینی که نام آن‌ها روی جعبه آن دیده می‌شود. «مهدی قزلی» نویسنده نام‌آشنای این مجموعه است که توجه او در نویسندگی اغلب در ارائه روایت‌های کوتاه به صورت داستانک است و از این لحاظ تا کنون به چهره‌ای نسبتا موفق بدل گشته.



حقیقت‌هایی درباره اثر

اگرچه خواندن این مجوعه را به شما حتما توصیه می‌کنم اما باید چند نقطه‌ضعف را برای این مجموعه برشمرد تا خدای نکرده متهم به نابلدی نشویم و سطح توقع مخاطب هم خدای ناکرده پایین نیاید و فکر نکند که این مجموعه ۱۰جلدی دیگر آخرش است!

اول این‌که در چنین مجموعه‌ای توقع می‌رود که در انتهای هر کتاب نام منابع دست‌اول را ببینیم و نه کتاب‌هایی را که اگرچه خوبند و محترم اما به هرحال خود بازآفرینی همان منابع دست اول و دومند.
توقع دوم هم این بود که ای کاش جناب قزلی منبع هر نوشته را در انتهای همان ذکر می‌کرد تا مخاطب بتواند ردیابی آسانی را برای رسیدن به منبع هر نوشته داشته باشد. علی‌الخصوص که در پاره‌ای از داستانک‌ها این نیاز بیش‌تر احساس می‌شود. و سوم این‌که ای کاش جناب قزلی زبانی محکم‌تر و زیباتر برای بیان خود انتخاب می‌کردند که مخاطب در عین بهره‌مندی از فهم یک ماجرا، از لذت ادبیِ نوشته نیز محروم نمی‌شد.

و اما این‌همه باعث نمی‌گردد تا خوانش این مجموعه را –علی‌الخصوص برای آن‌هایی که حوصله خواندن متن‌های بلند را ندارند- به شما توصیه نکنیم.

* حسین که از مدینه می‌رفت سمت مکه و بعد کوفه، شب بیست و هفتم رجب بود؛ شب مبعث. عجیب است، بعثت حسین با هجرتش هم‌زمان شد. شب مبعث حسین بود. شب مبعث عشق بود آن شب.




مشخصات کتاب:

عنوان: قصه کربلا

نویسنده: مهدی قزلی

ناشر: کتاب یوسف

تعداد جلد: ۱۰


این کتاب را می‌توان از فروشگاه کتاب آفتاب واقع در: مشهد، چهارراه شهدا، روبه‌روی شیرازی۱۴، پاساژ رحیم‌پور، انتهای پاساژ (با شماره تماس ۰۵۱۱.۲۲۲۲۲۰۴) تهیه نمود.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی