جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

جاکتابی عنوان ستونی است که نخستین‌بار در تاریخ بیست و هفت تیرماه سنه یکهزار و سیصد و هشتاد و هفت خورشیدی در صفحه چهاردهم جیم از ضمیمه‌ی جریده‌ی یومیه‌ی خراسان به طبع ‌نگارنده (زهیر قدسی) رسید و الی زماننا هذا به طبع می‌رسد. (برگرفته از مطلع الوبلاق/ پست شماره ۱) و اکنون دیر زمانی است که میزبان بازنشر معرفی‌های من و همسرم (الهام یوسفی) در جراید مختلف است.

جاناتان مرغ دریایی/ ریچارد باخ

دوشنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۳، ۱۰:۲۸ ب.ظ

جاناتان، مرغ تنها


*تا به حال اندیشیده‌اید که گاه یک کتاب خوب به تعداد خوانندگانش معنا و مفهوم دارد؟! مفاهیمی که شاید خود نویسنده نیز به آن نیاندیشیده. در حقیقت معنای این کتاب‌ها انعکاسی از تجربه ذهنی خواننده است در نوشتاری که از تجربه شخصی دیگر –یعنی نویسنده- برآمده.

*هنگامی که تصمیم به معرفی کتاب «جاناتان مرغ دریایی» اثر مشهور «ریچارد باخ» گرفتم، و پس از سال‌ها دوباره این کتاب را خواندم شاید برداشتی به کلی متفاوت داشتم از نخستین‌باری که این کتاب را خوانده بودم. این داستان گرچه شهرتی جهانی دارد و حتی از آن فیلمی به همین نام نیز ساخته‌اند، اما شاید به خاطر مضمون فلسفی-عرفانی خاصی که در خود دارد، مخاطب کمتری نسبت به کتاب قلعه حیوانات جرج ارول و یا شازده کوچولو اگزوپری دارد. با این‌همه این کتاب توسط مترجمان متعدد و ناشران مختلف در ایران منتشر شده و بارها تجدید چاپ شده است. جالب این‌که جاناتان نخستین کتابی است که توسط نویسنده در سن 34 سالگی منتشر می‌شود و پس از آن، کتاب‌های دیگر این نویسنده، توفیق نخستین کتاب او را نداشتند.



*جاناتان شخص اول داستان، نام مرغ دریایی است که مانند دیگر هم‌نوعان خود اهل جدال بر سر خوردن یک ماهی کوچک نیست و بیش‌تر وقت خود را صرف اوج‌گیری‌های متعدد در آسمان و فرودهای پرشتاب و خطرناک می‌کند و حاضر نیست همراه دیگر مرغان دریایی شود تا این‌که از سوی هم‌نوعان خود مطرود و تبعید و دچار سرنوشتی غیر قابل پیش‌بینی می‌شود. نویسنده که به پرواز و خلبانی علاقه ویژه‌ای دارد، همانند عموم داستان‌هایش پرواز در آسمان را تمثیل و ابزاری برای بیان حرف‌ها و عقاید خود می‌کند.

یک گاز از کتاب:

* «...یک روز مادرش پرسید: چرا جان! چرا؟ چرا این‌قدر برایت سخت است که مثل بقیه باشی؟ چرا پرواز در ارتفاع پایین را به پلیکان‌ها و آلباتروس‌ها نمی‌سپاری؟ چرا غذا نمی‌خوری؟ جان، از تو تنها پر و استخوان مانده!
-مادر! برایم مهم نیست که پر و استخوان شده باشم، فقط دوست دارم بدانم چه کارهایی را می‌توانم در هوا انجام دهم و چه کارهایی را نمی‌توانم. فقط همین! فقط می‌خواهم بدنم.
پدر با مهربانی گفت: ببین جاناتان، زمستان نزدیک است. قایق‌ها کم می‌شوند و ماهی‌ها به عمق آب می‌روند. اگر لازم است چیزی یاد بگیری، درباره غذا و راه‌های به دست آوردن آن یاد بگیر. بدان که پرواز بسیار خوب است اما برای سیر کردن شکم است...»




مشخصات کتاب:

عنوان: جاناتان مرغ دریایی

نویسنده: ریچارد باخ

مترجم: لادن جهانسوز

ناشر: بهجت

تعداد صفحه: ۱۱۲

قیمت: ۸.۰۰۰ تومان


این کتاب را می‌توان از فروشگاه کتاب آفتاب واقع در: مشهد، چهارراه شهدا، روبه‌روی شیرازی۱۴، پاساژ رحیم‌پور، انتهای پاساژ (با شماره تماس ۰۵۱۱.۲۲۲۲۲۰۴) تهیه نمود.





موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۷/۲۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی