جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

جاکتابی عنوان ستونی است که نخستین‌بار در تاریخ بیست و هفت تیرماه سنه یکهزار و سیصد و هشتاد و هفت خورشیدی در صفحه چهاردهم جیم از ضمیمه‌ی جریده‌ی یومیه‌ی خراسان به طبع ‌نگارنده (زهیر قدسی) رسید و الی زماننا هذا به طبع می‌رسد. (برگرفته از مطلع الوبلاق/ پست شماره ۱) و اکنون دیر زمانی است که میزبان بازنشر معرفی‌های من و همسرم (الهام یوسفی) در جراید مختلف است.

دانشنامه سیاسی/ داریوش آشوری

پنجشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۳، ۰۳:۳۳ ب.ظ

کتابی پر از «ایسم»

*خوب یادم است روزهای نوجوانی را –روزهایی که اصرار بر اثبات خویش داشتیم- که در دایره بحث‌های داغ سیاسی‌مان در آن روزگار، بودند کسانی که بیش از ما سعی بر اثبات خویشتن داشتند و قدری واژه‌های دست و پاگیر و قلمبه برای گفت و گوهای سیاسی‌شان دست و پا کرده بودند تا شاید هم خود را به هم‌سن و سالان خود بنمایند و هم به بزرگ‌ترها خودی نشان دهند که: بعله ما هم بلدیم!

*کتاب این هفته را البته بیش از آن‌که به این دسته معرفی کنیم برای آن گروه معرفی می‌کنیم که هنگام بحث کردن با گروه مذکور و یا پای صحبت کارشناسان سیاسی(!) دهان‌شان باز می‌ماند که: «این یارو چی داره می‌گه؟!» و گرنه از من بپرسید پاسخ‌تان می‌دهم که خروارها از این «ایسم‌ها» به کار نخواهد آمد، مگر آن‌که پیش از آن «روش نقد» و روش بحث بلد باشیم که اگر خدا بخواهد یک کتاب خوب در این زمینه برای‌تان در نظر گرفته‌ایم.

*کتاب «دانشنامه سیاسی» داریوش آشوری از قدیمی‌ترین و جامع‌ترین کتبی است که در زمینه توضیح فرهنگ اصطلاحات و مکتب‌های سیاسی نوشته شده. از انصاف نگذریم که خواندن این کتاب برای افزایش معلومات سیاسی خیلی خوب خواهد بود چرا که توجه به منشا واژگان سیاسی و تفکراتی که مدافعان هر مکتب سیاسی دارند، فواید خاص خودش را دارد، که شاید یکی از آن‌ها بهبود درک متقابل سیاسی باشد.



*یکی از کارهای خوب نویسنده که در این کتاب دیده می‌شود، معادل‌سازی‌هایی است که برای تعدادی از واژگان فرنگی به صورت پارسی انجام گرفته. این کتاب تقریبا شامل توضیح و تشریح ۵۰۰واژه است که در مقالات و گفتارهای سیاسی بسیار با آن‌ها مواجه می‌شویم و البته طبیعی است که یک نویسنده و فعال سیاسی در تشریح هر واژه سیاسی، تفکرات و نگرش شخصی خود را خواسته یا ناخواسته درگیر کند، چنان‌که خود نویسنده در دیباچه کتابش چنین نوشته است: «...روش ما در شرح مطالب مقاله‌ها آن بوده که مطالب بی‌طرفانه و با دیدی علمی و کمابیش از دیدگاه هواداران هر نظریه شرح شود و برای گروه بیش‌تری از خوانندگان سودمند باشد، ولی از آن‌جا که بی‌طرفی و دید علمی در حوزه امور انسانی به ویژه امور سیاسی، امری است بسیار نسبی، چه بسا همه مطالب کتاب از دیدگاه همگان پسندیده نباشد، و از این باکی و چاره‌ای نیست...»




مشخصات کتاب:

عنوان: دانشنامه سیاسی

نویسنده: داریوش آشوری

ناشر: مروارید

تعداد صفحه: ۳۵۱

قیمت: ۱۰.۵۰۰ تومان


این کتاب را می‌توان از فروشگاه کتاب آفتاب واقع در: مشهد، چهارراه شهدا، روبه‌روی شیرازی۱۴، پاساژ رحیم‌پور، انتهای پاساژ (با شماره تماس ۰۵۱۱.۲۲۲۲۲۰۴) تهیه نمود.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۶/۲۷
زهیر قدسی

سیاسی

کتاب مرجع

نظرات  (۱)

ﭼﺮا ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺑﻪ ﻣﻜﺘﺐ ﻓﻤﻨﻴﺴﻢ اﺷﺎﺭﻩ اﻱ ﻧﺸﺪﻩ و اﻳﻦ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ اﻳﻦ ﻃﺮﺯ ﻓﻜﺮ و ﻣﻜﺘﺐ ﻳﻜﻲ اﺯ ﻣﻂﺮﺡ ﺗﺮﻳﻦ ﻣﻜﺎﺗﺐ اﺳﺖ? ﭼﺮا ﻭاﻗﻌﺎ?
پاسخ:
والا من بی‌تقصیرم و حق با شماست. چون فمنیسم گرچه یک مکتب اجتماعی است اما تاثیر سیاسی زیادی در جهان و حکومت‌ها داشته. البته الان کتاب در دسترسم نیست تا ببینم آیا واقعا هست این واژه یا نیست اما شما حتما کنترل کردید دیگه!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی