جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

جاکتابی عنوان ستونی است که نخستین‌بار در تاریخ بیست و هفت تیرماه سنه یکهزار و سیصد و هشتاد و هفت خورشیدی در صفحه چهاردهم جیم از ضمیمه‌ی جریده‌ی یومیه‌ی خراسان به طبع ‌نگارنده (زهیر قدسی) رسید و الی زماننا هذا به طبع می‌رسد. (برگرفته از مطلع الوبلاق/ پست شماره ۱) و اکنون دیر زمانی است که میزبان بازنشر معرفی‌های من و همسرم (الهام یوسفی) در جراید مختلف است.

داشتن و نداشتن/ ارنست همینگوی

يكشنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۳۲ ق.ظ

زندگی برای مرگ

داستان‌خوانان حرفه‌ای حتما تجربه خواندن یک یا چند داستان از نویسنده مشهور آمریکایی و برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۵۴ یعنی «ارنست همینگوی» را داشته‌اند و با سبک داستانی جزئی‌نگارانه نویسنده «پیرمرد و دریا» آشنایند. «وداع با اسلحه» و «مردان بدون زنان» نیز از دیگر آثار مطرح این نویسنده در میان دوستداران داستان است.

اما «داشتن و نداشتن» را این هفته پیشنهاد می‌دهیم به کسانی که تا کنون با قلم این نویسنده آشنا نشده‌اند و یا مایلند خود را میهمان تجربه‌ای دیگر از میان آثار این نویسنده کنند.

**

اگر نگاهی کلی به آثار همینگوی بیاندازیم، احتمالا اولین عنصر مشترک این داستان‌با دیگر آثار نویسنده را در مبارزه برای زندگی خواهیم یافت. مبارزه‌ای بی‌رحمانه که در هر داستان او شکلی جدید به خود می‌گیرد. مثل پیرمرد و دریا که تقلا و مبارزه مرد ماهیگیر برای شکار یک ماهی بزرگ می‌بینیم. البته این داستان شباهت‌های دیگری نیز با پیرمرد و دریا نیز دارد، که باید خودتان کشف کنید!

اما بد نیست نیم‌نگاهی هم به زندگی این نویسنده داشته باشید تا ببینید که آثار موفق یک نویسنده تا چه اندازه تاثیر گرفته‌از وقایع و جغرافیای زندگی اوست. مثلا بد نیست بدانید شهر «کی‌وست» محل وقوع داستان ما، همان شهری است که همینگوی برای زندگی مشترکش با همسر دوم خود انتخاب کرده. یا این‌که او سه سال پیش از انتشار این داستان برای خود قایقی خریداری می‌کند، که حتما در توصیفات فنی از زندگی روی عرشه و آدم‌های دریا موثر بوده است.

فصل‌بندی کتاب و تغییر راویان داستان نیز از نکات قابل توجه در داستان اوست.



داستان چیست؟!

داستان به روایت زندگی یک دریانورد است که با کرایه دادن کشتی خود به دیگران، زندگی می‌گذراند. گهگاهی هم جنس قاچاق می‌برد و می‌آورد. اتفاقی می‌افتد و زندگی او در مسیر پرمخاطره‌ای قرار می‌گیرد. در سیر داستان، نه تنها با روحیات شخص اول داستان آشنا می‌شویم که آشنایی قابل توجهی نسبت به جامعه و شرایط سیاسی آن زمان آمریکا نیز کسب می‌کنیم.



 مشخصات کتاب:


عنوان: داشتن و نداشتن

نویسنده: ارنست همینگوی

مترجم: خجسته کیهان

ناشر: افق

تعداد صفحه:۲۸۰

قیمت: ۱۲۰۰۰ تومان


این کتاب را می‌توان از فروشگاه کتاب آفتاب واقع در: مشهد، چهارراه شهدا، روبه‌روی شیرازی۱۴، پاساژ رحیم‌پور، انتهای پاساژ (با شماره تماس ۰۵۱.۳۲۲۲۲۲۰۴) تهیه نمود.


 


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۵/۲۶

نظرات  (۳)

شما با افتخار در پایگاه http://booki.blog.ir  لینک شدید.
پاسخ:
سپاس از محبت شما.
سلام.کتابهایی با موضوع نقد و تحلیل داستان کوتاه.مثلا داستان های کوتاه همینگوی،چخوف،گارسیا مارکز و....
پاسخ:
سلام.

با موضوع تحلیل و نقد داستان کوتاه کتابی را به خاطر ندارم. جز کتابی که آقای سرشار درباره نقد داستان‌های صادق هدایت نوشته، که نخوندمش.

کتاب‌هایی بیش‌تر با محوریت تحلیل داستان‌های کوتاه نویسندگان وجود داشته و داره. مثلا کتابی با عنوان «واقعیت و حقیقت» از نشر نیستان وجود داشته که منتشر نمی‌شه ولی حتما تو کتابخانه آستان قدس هست. تو اونجا کتاب حجیمی وجود داشت که رمان‌های مشهور جهان را معرفی و نقد می‌کرد. می‌تونی تو منابع کتاب‌خانه جستجو کنی و از نویسنده‌های مطرحش استفاده کنی. ولی در مجموع این موضوع خیلی مخاطب نداشته احتمالا وگرنه حتما باید کتاب‌های بیشتری در این موضوع منتشر می‌شد.
کتاب نقد؟؟؟؟؟؟؟؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی