جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

جاکتابی عنوان ستونی است که نخستین‌بار در تاریخ بیست و هفت تیرماه سنه یکهزار و سیصد و هشتاد و هفت خورشیدی در صفحه چهاردهم جیم از ضمیمه‌ی جریده‌ی یومیه‌ی خراسان به طبع ‌نگارنده (زهیر قدسی) رسید و الی زماننا هذا به طبع می‌رسد. (برگرفته از مطلع الوبلاق/ پست شماره ۱) و اکنون دیر زمانی است که میزبان بازنشر معرفی‌های من و همسرم (الهام یوسفی) در جراید مختلف است.

قیام امام حسین(ع) / سید جعفر شهیدی

شنبه, ۷ دی ۱۳۹۲، ۱۰:۴۸ ق.ظ

نگاهی دوباره به قیامی جاودانه


پیش از معرفی:

*‌ برخی وقایع تاریخی با همه ابعاد وسیع و عمیق‌شان و با همه شهرت‌شان، گاه به واسطه غفلت ما و گاه به سبب عظمت واقعه آن‌چنان که باید و شاید شناخته نمی‌شوند، اگر چه بسیار درباره‌شان شنیده باشیم و اگر چه چند ماه در سال را برای بزرگداشت‌شان اختصاص دهیم باز هم مسئولیت‌مان برای کاویدن همه زوایای قابل شناخت آن کم نمی‌شود، بلکه به واسطه آن‌که عالمان بسیاری آن واقعه را تحلیل کرده و در حد وسع فکری و عملی‌شان درباره‌اش قلم زده‌اند مسئولیت‌مان سنگین‌تر نیز خواهد شد. قیام عاشورا که مبداء بسیاری تحولات دیگر در طول تاریخ شده است را می‌توان از این دسته وقایع شمرد، واقعه‌ای بس شگرف و تاثیرگذار که حرف‌های بسیاری برای همه نسل‌ها و عصرها دارد.




درباره کتاب:

از میان آثار فراوانی که برای بررسی و جستار در قیام امام حسین(ع) به رشته تحریر درآمده بی‌گمان کتاب«قیام امام حسین(ع)» اثر دانشمند معاصر «دکتر سید جعفر شهیدی» جایگاه خاصی دارد، این کتاب که به بررسی زمینه‌های تاریخی قیام،‌ اصل قیام و پیامدهای آن پرداخته، با خطی داستانی نوشته شده، که البته در دل سطر به سطر آن می‌توان تحلیلی تاریخی اما دل‌چسب و روان را یافت. ‌از همین روی برای مخاطبی که هنوز با کتب تخصصی تاریخی انس و الفتی ندارد بسیار مطلوب و پرفایده‌ست. نویسنده در این کتاب سعی نموده به این سوال پاسخ گوید که چرا تنها پس از پنجاه سال بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد(ص)، نوه عزیز و مورد اکرام او را که درباره‌اش فرموده است «حسین از من است و من از حسین» آن‌چنان جنایت‌آمیز به شهادت می‌رسانند و خانواده‌اش را به اسارت می‌برند؟ مگر بر سر جامعه اسلامی پس از پیامبر چه آمده بود که چنین سرنوشتی برای عزیزترین افراد خاندان او رقم خورد؟ آن هم در زمانه‌ای که هنوز تعدادی از صحابه و بسیاری از تابعین در عرصه جامعه حضور داشتند، چرا باید نوه پیامبر و فرزند علی(ع) و فاطمه زهرا(س) چنین مظلومانه به قربان‌گاه برود؟ نویسنده تلاش کرده جامعه و مردم آن دوره تاریخی را بشناساند و نیز سعی نموده هدف ارزشمند امام را مورد ارزیابی قرار دهد در حالی‌که آن‌چنان هنرمندانه خط داستانی را حفظ کرده که مخاطب را با خود همراه می‌کند و او را به فکر وامی‌دارد.


درباره نویسنده:

استاد «سید جعفر شهیدی» از پژوهشگران ارزنده ادبیات فارسی و تاریخ اسلام به شمار می‌رود. وی علاوه بر تحصیلات دانشگاهی تا مقطع دکترا، در حوزه نیز به تحصیل علم پرداخته و نزد اساتیدی چون«سید حسین طباطبایی بروجردی» و «سید ابوالقاسم خویی» تلمذ کرده است.  او آثار و فعالیت‌های ارزشمندی در حوزه ادبیات و تاریخ اسلام از خود به جای گذاشته که از جمله آن می‌توان هم‌کاری در تدوین «فرهنگ معین» و «لغت‌نامه دهخدا» و غیره در زمینه ادبیات و ترجمه «نهج‌البلاغه»، نگارش کتاب «تاریخ تحلیلی اسلام»، «زندگانی فاطمه زهرا(س)»، «زندگانی علی‌بن حسین(ع)»، «زندگانی امام صادق(ع)» و ... را در زمینه تاریخ نام برد. از میان آثار او کتاب «پس از پنجاه سال» از شهرت بسیاری برخوردار است و علی‌رغم این‌که در سال 1357 به رشته تحریر در آمده، هنوز هم حرف‌های فراوان و تازه‌ای برای گفتن دارد.


یک جرعه از کتاب:

«...اما همین که محمد(ص) از این جهان رخت بربست، همین که اسلام از مرز جزیره فراتر رفت، همین که مردم غیر عرب با خوی و خصلت غیرقبیله‌ای این دین را پذیرفتند همین که در آمد‌های سرشار به مدینه سرازیر شد، و سران مسلمانان از درگیری در میدان جنگ به تن‌آسایی در کاخ و سرگرمی در کشت و باغ و مزرعه پرداختند، نشانه‌های آن اشرافیت فراموش شده به تدریج پدید آمد...»




مشخصات کتاب:

عنوان: قیام امام حسین (ع)

نویسنده: سید جعفر شهیدی

انتشارات: دفتر نشر فرهنگ اسلامی

تعداد صفحه: ۱۹۶

قطع: رقعی

 

این کتاب را می‌توان از فروشگاه کتاب آفتاب واقع در: مشهد، چهارراه شهدا، روبه‌روی شیرازی۱۴، پاساژ رحیم‌پور، انتهای پاساژ (با شماره تماس ۰۵۱۱.۲۲۲۲۲۰۴) تهیه نمود.



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۰/۰۷
الهام یوسفی

تاریخ

محرم‌نوشت

نظرات  (۴)

باورتان شاید نشود اما سه چهار باری شده است که افتاب امده ام و هیچ کتابی برای خریدن پیدا نکردم!حتی انروزی که کتابهای جدید امده بود و قفسه ها پر پر بود!اما من هیچ کتابی پیدا نکردم که بتوانم بخرمش!هیچ کتابی واژه هایش برایم اشنا نبود!حتی یک دفتر شعر جیبی کوچکم نخریدم حتی یک کتاب که کسری شده در کتابخانه ام به حکم هدیه دادنش هم نتوانستم بخرم!!هیچ فکر نمیکردم یکروزی انتخاب کتاب اینهمه برایم سخت شود و هیچ وقت فکر نمیکردم روبروی ان قفسه شعرها چیزی محض دلم پیدا نکنم!!!
فکر کنم از تاثیرات کنکوره!خخخخخخخخخخخخخخ!!خدا این کنکور تمامش کنه راحت بشیم!
پاسخ:
چرا باورم می‌شود.
الهی آمین! هههههه!
سلام.
شرح حدیثی از مرحوم آقا مجتبی تهرانی ره

.....
روایتی از پیغمبر اکرم (صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلّم) منقول است که حضرت فرمودند: مودّت و محبّت ما اهل‌بیت را لازم بدارید، یعنی هیچ‌گاه از مودّت و محبّت ما اهل‌بیت غفلت نکنید، هیچ‌وقت. «الْزَمُوا مَوَدَّتَنَا أَهْلَ الْبَیْتِ»، لازم بگیرید، نعوذ بالله، دلهایتان حتّی لحظه و آنی از موّدت و محبّت ما خالی نباشد. روایت، مفصّل است. در عبارت دیگر حضرت می‌فرماید: «وَ الَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ»، قسم به آن موجودی که جان من در دست قدرت اوست، یعنی قسم به خداوند، «لَا یَنْتَفِعُ عَبْدٌ بِعَمَلِهِ»، اعمال نیک هیچ بنده‌ای به او سودی نمی‌بخشد، «إِلَّا بِمَعْرِفَتنا»، مگر اینکه نسبت به ما معرفت داشته باشد، یعنی ما را برحقّ بداند.
در این‌جا می‌خواهم نکته‌ای را عرض کنم: در باب اعمال نیکی که جنبة الهی و رنگ معنوی به آن‌ها می‌دهیم، قبولی اعمال هر مسلمانی، هرکس می‌خواهد باشد، و نورانیّت و اثرگذاریِ عمل نیکش روی خودش، بستگی دارد به پیوندش با اهل بیت(علیهم‌السلام). چون اعمال نیکی که انسان انجام می‌دهد، روی خودِ کنندةکار اثر دارد و این اثر گذاری غیر از مسألة قیامت و بهشت و ... است. این اثری است که روی خودش می‌گذارد و در نتیجه به انسانیّت و الهیّت نزدیک می‌شود. مثلاً در مورد نماز، هم پاداش داریم و هم اثری که خود نماز روی انسان می‌گذارد که به واسطة آن برای انسان نورانیّت باطنیّه می‌آورد، حال چه قبولی عمل نیک و چه نورانیّت و اثرگذاریش روی عاملش، بستگی به پیوند عامل با اهل بیت دارد. لذا اگر شخص با آن‌ها پیوند نداشته باشد؛ یعنی از نظر قلبی مودّت و از نظر ظاهری، معرفت به حقانیّت آن‌ها نداشته باشد، عملش اثرگزاری ندارد. پس دو مطلب شد. من حرف‌هایم را می زنم، می‌خواهید بفهمید ، می‌خواهید نفهمید. وظیفة من گفتن است.
 البتّه این بحث در عبادات هست که: مؤمنی که مثلاً از نظر اعتقادی، معتقد است، امّا پیوند با اهل بیت ندارد، روز قیامت مؤاخذه‌اش نمی‌کنند که چرا نماز نخواندی و بعد او را جهنّم ببرند. امّا این‌گونه نیست که او را به أعلی علییّن بهشت هم ببرند. چون مسائل معنوی و اعمالی که انسان انجام می‌دهد، آن‌گاه اثربخش و نافع است که این پیوند با اهل بیت برقرار باشد.
امالی مفید ص 140 – بحارالانوار ج27 ص193
****
فتنه ...http://zareh.blog.ir/post/275
سلام...
تشریف بیارید ....*دکتر....*

http://zareh.blog.ir/post/277


ایام سوگورای بر شما تسلیت...
شهید آوینی ره:

سَر" آن است که در طریق وصال به باد رود و " جان" متاعی است که هم او بخشیده است تا به بهای آن لقایش را باز خریم، و سّر آن که خون مقتول عشق را ثارالله گفته اند نیز در همین جاست.
پاسخ:
سلام و سپاس.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی