جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

جاکتابی عنوان ستونی است که نخستین‌بار در تاریخ بیست و هفت تیرماه سنه یکهزار و سیصد و هشتاد و هفت خورشیدی در صفحه چهاردهم جیم از ضمیمه‌ی جریده‌ی یومیه‌ی خراسان به طبع ‌نگارنده (زهیر قدسی) رسید و الی زماننا هذا به طبع می‌رسد. (برگرفته از مطلع الوبلاق/ پست شماره ۱) و اکنون دیر زمانی است که میزبان بازنشر معرفی‌های من و همسرم (الهام یوسفی) در جراید مختلف است.

ژورنالیسم - جان کلام / یان هارگریوز

پنجشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۲، ۰۵:۳۰ ب.ظ

مختصر و مفید درباره ژورنالیسم


**وقتی بعضی کتاب‌ها را برای معرفی در جاکتابی انتخاب می‌کنم، دل‌نگرانم که نکند مورد بی‌توجهی مخاطبان محترم قرار بگیرد و در نهایت کسی سراغش نرود. نکند کتاب قدری جدی‌تر و سنگین‌تر از حد معمول باشد و کسی حوصله خواندن و فکر کردن درباره آن را پیدا نکند.
الان هم نگرانم که نکند خدای ناکرده مخاطب محترم از من برنجد و با خود بگوید که: مگر آقای جاکتابی‌نویس فکر کرده کی هست و این کتاب‌هایی را که به ما معرفی می‌کند، مگر چی نوشته‌اند که قرار است ما ملتفت معنای آن نشویم؟! این‌ها دل‌نگرانی‌های من نه به عنوان یک ژورنالیست، که به عنوان یک JaketabiWriter است! نگرانی یک جاکتابی‌نویس که بیش‌ترین دغدغه‌اش، کم‌توجهی مخاطبش به کتاب و کتاب‌خوانی است. اما کتابی که برای معرفی این هفته در نظر گرفته‌ایم، به موضوعی اختصاص دارد که همه شما، بیش و کم با آن در ارتباطید. اجازه دهید در این ستون از همکارانم در جیم نیز تقاضا کنم خواندن این کتاب را در اولویت‌های مطالعاتی خود قرار دهند.


** «ژورنالیسم» عنوان کتابی است از مجموعه «جان کلام» انتشارات افق.  (A Very Short Introduction) گنجینه‌ای از آثار کم‌حجم و پرمحتواست که از سال 2000 تا کنون نزدیک ۳۸۰جلد از آن‌ها توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد به قلم متخصصان و استادان تراز اول در رشته‌های گوناگون و با موضوعات متنوع منتشر شده است. با این حال تعداد اندکی از این مجموعه توسط چند ناشر ایرانی ترجمه و منتشر شده است. انتشارات افق به این مجموعه نام جان کلام داده و نشر ماهی نیز عنوان «مختصر و مفید» را برگزیده.

ژورنالیسم


** اما کتاب ژورنالیسم به موضوع حساس وظریفی توجه کرده و آن بحث اولویت‌ها، موضع‌گیری‌ها، استقلال و وابستگی، و آزادی قلم و انتشار بدون محدودیت اطلاعات در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های جهانی است. «یان هرگریوز» نویسنده کتاب که تجربه‌های قابل توجهی در همکاری با جراید و خبرگزاری‌های مطرح جهانی کسب نموده، به شکلی فشرده و متراکم، از نقل قول‌های صاحب‌نظران استفاده نموده و مشکلات و چالش‌های پیش روی ژورنالیسم –به‌ویژه در عصر حاضر- را مطرح کرده است. ریزموضوعات و پرسش‌های مطروحه در کتاب آن‌قدر زیاد است که نمی‌توان حتی به آن‌ها اشاره کرد! خوانش دقیق کتاب اگر با دقت و نقادی همراه باشد، شخصیت منفعلانه ما را در مقابل اخبار و رسانه‌ها به چالش می‌کشد و ما را با پشت پرده بسیاری از سوگیری‌ها و ناآگاهی‌های خبری آشنا می‌سازد. باید توجه داشت که موضع شخصی خود نویسنده کتاب نیز می‌تواند تا حدودی در کتاب منعکس شده باشد، بنابر این تاکید می‌کنم که حتی‌الامکان کتاب را با دقت، و چندباره و بدون پیش‌فرض مطالعه نمایید.


** زمانی که اطلاعات با سرعت امروزیش جابه‌جا می‌شود، ممکن است پیش از آن که کامل درک شود، رو به ویرانی و انحراف بگذارد. در جهان ژورنالیسم لحظه‌ای، اعتبار افراد نابود می‌شود و در فرصتی به اندازه تغییر کانال تلویزیون به حریم خصوصی آن‌ها به شکلی سطحی تجاوز می‌شود...



مشخصات کتاب:


عنوان: ژورنالیسم
نویسنده: یان هارگریوز
مترجم: نازنین برادران
انتشارات: افق
تعداد صفحه: ۲۱۵
قیمت: ۳۸۰۰تومان


این کتاب را می‌توان از فروشگاه کتاب آفتاب واقع در: مشهد، چهارراه شهدا، روبه‌روی شیرازی۱۴، پاساژ رحیم‌پور، انتهای پاساژ (با شماره تماس ۰۵۱۱.۲۲۲۲۲۰۴) تهیه نمود.
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۰۳/۳۰
زهیر قدسی

یادداشت و مقاله

نظرات  (۶)

مـژده‌ی آمـدنت قیمـت جـان می‌ارزد

تاری از موی تو آقـا به جهـان می‌ارزد

السلام علیک یا صاحب الزمان

بهترین هدیه به امام زمان (عج) ترک یک گناه است

۰۲ تیر ۹۲ ، ۱۰:۱۸ یاسر قدسی
سلام اخوی

یادم باشه این کتابو از کتابفروشی تون بخرم :)

در ضمن، من هم دوباره آپیدم! این بار با «حاشیه نگاری از سفرهای تبلیغاتی یک رئیس جمهور احتمالی»

التماس دعا
پاسخ:
سلام بر برادر گرامی

متاثرم که توانستم احساسات کتاب‌خوانی با کتاب‌خری‌تان را جریحه‌دار کردم!
سرزدم. ممنون
۰۴ تیر ۹۲ ، ۱۰:۲۹ سحر دانشور

این کتاب فوق العادس

یعنی به نظر من کلا جان کلام ها فوق العادن

 

چه تأسف برانگیز که دانشگاه‌های مطرح ما از این دست کارها نمی‌کنند و نکرده‌اند تا به امروز....
پاسخ:
ای کاش اگر چنین نمی‌کنند، بگذارند چنین کنند!
درود
زیاد مهم نیست ها
گفتم همینجوری گفته باشم که بالاخره یا اینجا یا نیم پز از کافه کتاب بنویسید دیگه، ما که یه چیزایی نوشتیم البته در حد خودمون

یا حق!!!
پاسخ:
سلام

خوش‌تر آن باشد که سر دلبران
گفته آید در حدیث دیگران!
سلام
چه خوب که کتاب معرفی می کنید، عالیه
موفق باشید
پاسخ:
سلام
ممنون؛ و امیدوارم کتاب خوب معرفی کنم و خوب کتاب خوب معرفی کنم!
پیروز باشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی