جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

جاکتابی عنوان ستونی است که نخستین‌بار در تاریخ بیست و هفت تیرماه سنه یکهزار و سیصد و هشتاد و هفت خورشیدی در صفحه چهاردهم جیم از ضمیمه‌ی جریده‌ی یومیه‌ی خراسان به طبع ‌نگارنده (زهیر قدسی) رسید و الی زماننا هذا به طبع می‌رسد. (برگرفته از مطلع الوبلاق/ پست شماره ۱) و اکنون دیر زمانی است که میزبان بازنشر معرفی‌های من و همسرم (الهام یوسفی) در جراید مختلف است.

یادداشت‌های یک سلینجر سرخ‌پوست!


** اگر بخواهیم زندگی سرخ‌پوست‌ها را در ذهن‌مان مجسم و یا توصیف‌شان کنیم، جز آن‌چه که در فیلم‌های ساخته کارگردانان غیر سرخ‌پوست دیده‌ایم چیز دیگری نداریم. خوب در ساخته‌های قدیمی‌تر چهره‌ای که از سرخ‌پوست‌ها به تصویر کشیده می‌شد، آدم‌های وحشی و غیر متمدن بود که برای شهروندان آمریکایی خطرآفرینی می‌کردند و بعدها شخصیت‌های خاکستری و یا حتی سفید از ایشان در سینمای غرب مشاهده کرده‌ایم؛ اما نکته این‌جاست که همه این‌ها روایت سفیدپوستان از زندگی سرخ‌پوستان است و نه روایت خودشان. چراکه احتمالا تا کنون هیچ‌گاه فرصت و شرایط روایت‌گری برای خود سرخ‌پوستان رخ نداده است.

نویسنده کیست؟

** اما یک‌باره «شرمن الکسی» به عنوان یک نویسنده موفق و پر سر و صدای سرخ‌پوست در ادبیات آمریکا چهره می‌نماید و کلی برای خودش مخاطب دست و پا می‌کند! او رمان‌نویس، داستان کوتاه‌نویس، شاعر و فیلم‌نامه‌نویسی است که تاکنون ۱۸ کتاب منتشر کرده است. شرمن برنده جایزه قلم همینگوی سال ۱۹۹۳ شده و داستان خواندنی «تو گرو بگذار، من پس می‌گیرم» در مجموعه داستان‌های برگزیده جایزه «اُ. هنری» انتشار یافته. در اغلب آثار او انعکاس زندگی واقعی یک سرخ‌پوست دیده می‌شود و روایت او از زندگی یک سرخ‌پوست بسیار پرکشش و تازه است. حس و حال نوشته‌هایش بی‌شباهت به سلینجر نیست، اما قضاوت آن را به خودتان وامی‌گذاریم.


خاطرات صد در صد واقعی یک سرخپوست پاره‌وقت

کتاب چگونه است؟

** آخرین اثری که از او انتشار یافته و امسال در ایران ترجمه شده «خاطرات صددرصد واقعی یک سرخ‌پوست پاره‌وقت» است. در این رمان نویسنده زندگی واقعی خود را دست‌مایه قرار داده و با طنزی ویژه به روایت زندگی خود می‌پردازد. راوی داستان، نوجوان سرخ‌پوست ۱۵ساله‌ای است که به نظر می‌رسد از ابتدای تولد تا سنین بالاتر دچار دردسرهای مختلف می‌شود. او به همراه خانوده‌اش در قرارگاهی ویژه سرخ‌پوستان زندگی می‌کند که گویا جز بدبختی و محرومیت تجربه دیگری نمی‌توان در آن داشت. شخصیت توسری‌خور راوی داستان «جونیور» لحظات طنزآمیز و پرالتهاب خاصی در داستان ایجاد نموده که می‌تواند خنده و گریه را برای مخاطب خود فراهم سازد. رمان به ۳۲ فصل خیلی کوتاه –که هر کدام نام‌گذاری شده است- تقسیم می‌شود و کاریکاتورهایی متعلق به راوی (یا همان نویسنده) برای لحظات مختلف داستان کشیده شده است. این داستان می‌تواند برای هر سنی پرکشش و خواندنی باشد.


یک گاز از کتاب!

«...این‌طور نبوده که پدر و مادرم در ناز و نعمت به دنیا آمده باشند. این‌طور نبوده که ثروت و ملک خانوادگی را سر قمار به باد داده باشند. پدر و مادرم توی خانواده‌های فقیر و بی‌چاره‌ای بزرگ شده بودند که خود آن‌ها هم توی خانواده‌های فقیر و بی‌چاره‌ای بزرگ شده بودند که خود آن‌ها هم توی خانواده‌های فقیر و بی‌چاره‌ای بزرگ شده بودند. همین‌طور بگیر و برو تا برسی به اولین خانواده فقیر و بی‌چاره...»



مشخصات کتاب:
عنوان: خاطرات صددرصد واقعی یک سرخپوست پاره‌وقت
نویسنده: شرمن الکسی
مترجم: رضی هیرمندی
ناشر: افق
تعداد صفحه: ۲۷۸
قیمت: ۱۰.۵۰۰ تومان
قطع: رقعی


این کتاب را می‌توان از فروشگاه کتاب آفتاب واقع در: مشهد، چهارراه شهدا، روبه‌روی شیرازی۱۴، پاساژ رحیم‌پور، انتهای پاساژ (با شماره تماس ۰۵۱۱.۲۲۲۲۲۰۴) تهیه نمود.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۰۳/۰۵

نظرات  (۶)

۰۵ خرداد ۹۲ ، ۱۰:۴۸ صید قزل آلا در مدرسه
سلام

ممنون از معرفی این کتاب خوب

ترجمه خوبِ رضی هیرمندی هم بی تاثیر نیست در جذابیت کتاب
پاسخ:
سلام و عرض احترام ویژه!

ممنون از حضور شما. مترجم تلاش خوبی برای ارائه‌ی یک نثر صمیمی و راحت داشته. شما هم که به عنوان یک مترجم باکفایت بر این موضوع تاکید کنید دیگر خیال‌مان راحت است!
سلام ، خوب هستید؟
کتاب بانو کیکاووس یاکیده رو میتونم از کتابفروشی آفتاب تهیه کنم ؟
کتاب ِنیست  رو چطور؟
پاسخ:
سلام، ممنون!

نه گمان نکنم این کتاب‌ها گیر بیاد! چون ناشرش -کاروان- لغو مجوز شده!
سلام اخوی

خوبی؟

کیف می کنم وبلاگتو می خونم

من هم چشم نخورم، به روز شدم؛ با: پیامبر قرن بیستم
پاسخ:
سلام و درود فراوان بر داداش گرامی

ممنون

باز هم ممنون!

خدا را شکر، سر زدم و نظری هم مرقوم کردم!
خریدم، خواندم، تصدیق میکنم که کتابی است بس جالب و عجیب...!
پاسخ:
سلام؛ خدا را شکر هنوزم کتاب درست و حسابی معرفی کنم پس؟!
خوندم.نثر طنزش خصوصا، بی تاثیر نیست در حس کردن واقعیت نژآد پرستی   ممنون
پاسخ:
سلام بر زهیر عزیز!
چرا اسمت رو فینگلیش نوشتی؟ و چرا اشتباه نوشتیش؟!
سپاس. با نظرت موافقم. منتظرم درباره باقی کتاب‌هایی که خوندی هم نظرت رو بدونم.
۲۸ آبان ۹۲ ، ۲۲:۴۴ زهیر موسوی
عذر خواهم.به اسم شما هم توهین شد...
پاسخ:
قابلی نداشت!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی