جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

جاکتابی عنوان ستونی است که نخستین‌بار در تاریخ بیست و هفت تیرماه سنه یکهزار و سیصد و هشتاد و هفت خورشیدی در صفحه چهاردهم جیم از ضمیمه‌ی جریده‌ی یومیه‌ی خراسان به طبع ‌نگارنده (زهیر قدسی) رسید و الی زماننا هذا به طبع می‌رسد. (برگرفته از مطلع الوبلاق/ پست شماره ۱) و اکنون دیر زمانی است که میزبان بازنشر معرفی‌های من و همسرم (الهام یوسفی) در جراید مختلف است.

مامور سیگاری خدا / محسن حسام مظاهری

جمعه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۲، ۱۲:۱۷ ب.ظ

تاکسی‌نگاری‌های آقای نویسنده!


**همه ما بیش و کم، سوار تاکسی می‌شویم. آن‌ها که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند بیش‌تر و آنان که در شهرهای کوچک می‌زیند شاید کم‌تر؛ آنان‌که سرشان شلوغ است و کارشان غیر متمرکز، و هر لقمه روزی‌شان را باید از گوشه‌ای از زمین جمع کنند بیش‌تر و آنان‌که... یحتمل کم‌تر!
حالا منظور؟! منظور این‌که خواهی-نخواهی خیلی از ما، چه ماشین شخصی داشته باشیم و چه نداشته باشیم. چه وضع‌مان خوب باشد و چه نباشد. چه پرمشغله باشیم و چه نباشیم(دوباره شروع کردم!)، تجربه‌هایی از این اجتماع کوتاه و مختصر داریم. و هر روز در این اجتماع با آدم‌های جالبی روبه‌رو می‌شویم؛ آدم‌هایی با رفتارها و سلیقه‌ها و افکاری منحصر به فرد که شاید داستانش را آخر شب، برای خانواده‌مان با آب و تاب تعریف کنیم.


نویسنده کیست؟  **«مامور سیگاری خدا» روایتی از همین اجتماعات است که «محسن‌حسام مظاهری» به شکلی جذاب و خواندنی گرد هم آورده. او کارشناس ارشد جامعه‌شناسی است و با همین رویکرد به آدم‌ها و رفتارهای و اتفاقات داخل تاکسی‌ها توجه نموده است.

مامور سیگاری خدا

کتاب چگونه است؟ **بر خلاف بسیاری از مقدمه‌های بی‌مزه داستان‌لو دهنده برخی کتاب‌ها(!) بی‌راه نیست اگر بگوییم مقدمه و پس‌مقدمه کتاب او، با عنوان «تاکسی‌نگاری دیگر چه صیغه‌ای است؟ یا راهنمای جامع تاکسی سوار شدن» از خود کتاب خواندنی‌تر است.
مظاهری در مقدمه‌اش تحلیل و طبقه‌بندی‌های جالبی از رفتار مردم در تاکسی‌ها ارائه می‌دهد و شرایط تشکیل یک تاکسی‌گروه را بررسی می‌کند.
اما جدا از مقدمه خواندنی کتاب، تقریبا ۲۰ داستان کوتاه یا روایت از تاکسی‌نشینی‌های نویسنده موجود است که مرز میان تخیل و واقعیت آن چندان مشخص نیست. از سویی نویسنده برای تمامی داستان‌هایش زمان و مکان مشخص کرده و شکلی واقعی به آن بخشیده و از سویی دیگر در مقدمه کتاب، مخاطب را میان بیم و امید سرگردان می‌سازد که آیا داستان‌های کتاب واقعی است یا نه؟!
حال این داستان‌ها چه کاملا واقعی و چه آمیخته با واقعیت باشند، خواندن آن‌ها خالی از لطف نیست.


یک گاز از کتاب!     **«... برای آن‌که حرف کمی پیش‌ترم که گفتم هر کدام از اعضای یک تاکسی‌گروه احتمالی یک رای و سهم دارند در تشکیل آن، غلط نشود، می‌توانیم فرض کنیم راننده اگر هم یک رای دارد، رایش الکترال است –یا یک هم‌چو چیزی- و در تصمیم‌گیری به شکل ناعادلانه‌ای صاحب حق وتو است. امتحانش برای کسانی که این بی‌عدالتی را تاب نمی‌آورند آسان است:
اگر راننده پیرمردی باشد که ترافیک و بوق و برگ جریمه و جر و بحث مسافرهای قبلی اعصاب درست و درمانی برایش باقی نگذاشته باشد؛
یا اگر عشق فوتبال باشد و در عوض حالش از سیاست و بحث سیاسی به هم بخورد و روی شیشه جلوی ماشین، پایین آیینه یک تکه کاغذ چسبانده باشد که «لطفا بحث سیاسی ممنوع»...
»


مشخصات کتاب:

عنوان: مامور سیگاری خدا
نویسنده: محسن‌حسام مظاهری
تعداد صفحه: ۱۵۱
قیمت: ۵۵۰۰ تومان
ناشر: افق
قطع: رقعی


این کتاب را می‌توان از فروشگاه کتاب آفتاب واقع در: مشهد، چهارراه شهدا، روبه‌روی شیرازی۱۴، پاساژ رحیم‌پور، انتهای پاساژ (با شماره تماس ۰۵۱۱.۲۲۲۲۲۰۴) تهیه نمود.


پی‌نوشت:

تاخیر چند هفته‌ای جاکتابی‌نویس را در به‌روز رسانی وبلاگ ببخشایید. گو این‌که باید تا کنون عادت کرده باشید.

موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۲/۰۱/۱۶

نظرات  (۴)

با سلام و تبریک سال نو.

این کتاب واقعا عالی بود.

پاسخ:
سلام و عرض احترام

سال جدید شما هم مبارک باشه.
ممنون از حضور و نظرتون. در ضمن طرح شما از این کتاب رو هم دیدم.

بسم الله الرحمن الرحیم

ضمن عرض سلام و خداقوت و تبریک سال جدید

از به روز شدن جاکتابی خوشحال شدم!

سپاس فراوان

پاسخ:
سلام و عرض سپاس

خوشحالیم از خوشحالی‌تان!

ممنون.
۲۱ فروردين ۹۲ ، ۱۸:۴۹ انجمن جلال آل احمد
ممنون از معرّفیتون...
سلام

یادداشت‌تان درباره‌ی «مأمور سیگاری خدا» در وبلاگ و صفحه‌ی کتاب افق در فیس‌بوک بازنشر شد.

با تشکر

http://ofoqbook.blogfa.com
https://www.facebook.com/ofoqbook

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی