جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

جاکتابی عنوان ستونی است که نخستین‌بار در تاریخ بیست و هفت تیرماه سنه یکهزار و سیصد و هشتاد و هفت خورشیدی در صفحه چهاردهم جیم از ضمیمه‌ی جریده‌ی یومیه‌ی خراسان به طبع ‌نگارنده (زهیر قدسی) رسید و الی زماننا هذا به طبع می‌رسد. (برگرفته از مطلع الوبلاق/ پست شماره ۱) و اکنون دیر زمانی است که میزبان بازنشر معرفی‌های من و همسرم (الهام یوسفی) در جراید مختلف است.

زندگی سیدمحمد حسینی بهشتی / افسانه وفا

جمعه, ۹ تیر ۱۳۹۱، ۰۵:۴۸ ب.ظ

روایت زندگی یک امت


** برخی انسان‌ها چنان ساده و سرسری مورد تمجید و تعریف‌های مکرر قرار گرفته‌اند، که کار برای آنان‌که قصد دارند تا ستایشی راستین از ایشان به عمل آورند، دشوار می‌شود. شهید بزرگوار سیدمحمد حسینی بهشتی از این دسته است. کسی که امام انقلاب -در موجزترین و پیچیده‌ترین توصیف- «امت»اش می‌خواند (آن‌گونه که خداوند در کتابش از ابراهیم(ع) یاد می‌کند). شاید چندان هم جای خرده‌گیری از نسل امروز نباشد که چرا چنین «امت»ی را نمی‌شناسد. چون گمان‌مان این‌گونه شکل گرفته که ایشان را می‌شناسیم، گمانی که رسانه‌ها با برنامه‌های تشریفاتی و سطحی برای‌مان ایجاد کرده‌اند. از رسانه‌ها نیز خرده‌ای نمی‌گیریم، زیرا که دیری است آن‌ها را در همین سطحی که دارند پذیرفته‌ایم و اصلا مگر روایت زندگی یک انسان، حتی اگر بهشتی نباشد، کار ساده‌ای است؟

** «زندگی سیدمحمد حسینی بهشتی» عنوان کتابی است که به زندگی این شهید می‌پردازد. اثری از سرکار خانم «افسانه وفا» که انصافا به خوبی توانسته نگاتیوهای این زندگی پر از حرکت و تعقل و جهاد را مونتاژ کند. او داستان را از «میرمحمدصادق»، یعنی پدربزرگِ مادریِ شهید بهشتی آغاز نموده و از شخصیت او و جایگاه علمی‌اش به گونه‌ای سخن گفته تا ما زمینه‌های شخصیتی و تربیتی چنین فردی را به راحتی نادیده نگیریم. پس از آن به مادر و ماجرای خواستگاری شدنش توسط فضل‌الله (پدر شهید بهشتی) می‌پردازد و این‌ها همه حرکت روانی را برای درک بهتر چگونه زاده شدن و ایام کودکی شهید، ایجاد می‌نماید. از تحصیل در مدرسه و حوزه و دانشگاه و لیسانس و... و.... و.... حالا مگر قرار است که این زندگی پر فراز را همین‌جا در همین ستون مختصر خلاصه کنیم که شما را از خواندن کتاب بی‌نیاز نشان دهد؟!

قلم نویسنده ماجراجو و در عین حال ساده است و در یک خط زمانی مشخص می‌گردد و این سبب می‌شود که مخاطب به درک نزدیک‌تر و دقیق‌تری از شخصیت شهید بهشتی نائل گردد. در عین حال حواشی داستان این زندگی، ما را با شرایط و وقایع و درگیری‌های پیش و پس از انقلاب، به صورت ملموس‌‌تری آشنا می‌سازد و این خود ستایشی دیگر می‌طلبد. البته درک صحیح از شرایط اجتماعی و مردمی آن زمان برخی عجایب این زندگی را بیش‌تر آشکار می‌سازد.

** ...روزهای جمعه، نماز جمعه را خودش می‌خواند، شیعه و سنی پشت سرش صف می‌بستند. خطبه‌ها را به آلمانی می‌گفت. می‌خواست شیعه و سنی از هم فراری نباشند. یک‌بار با چند نفر از ترک‌های ترکیه که حنفی بودند، از محبت اهل بیت می‌گفت. آن‌ها گفتند مگر می‌شود مسلمان بود و اهل بیت را دوست نداشت؟ به نظر او هم «قصه ناصبی‌ها و دشمن اهل بیت، از قصه برادر سنی جدا بود.»....



مشخصات کتاب:

نشر روایت فتح /60 صفحه / چاپ دوم 1390 / قطع خشتی/ 1450 تومان

این کتاب را می‌توان از فروشگاه کتاب آفتاب واقع در چهارراه شهدا، روبه‌روی شیرازی14، پاساژ رحیم‌پور، انتهای پاساژ با شماره تماس 0511.2222204 تهیه نمود.

نظرات  (۵)

۰۹ تیر ۹۱ ، ۱۳:۵۸ پایگاه خبری نکته نیوز
سلام
مطلب جالبی بود / اما حیف که بازدید کمی ازش میشه
خوشحال میشیم به ما هم سری بزنی اگر تمایل به تبادل اینک و افزایش بازدید خودت هم داری میتونی مارو با عنوان پایگاه خبری نکته نیوز و آدرس http://9ktenews.com
لینک کنی و بعد بیای به لینک زیر و به صورت اتوماتیک در چند ثانیه لینک بشی

http://9ktenews.com/index.php/%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%AF%D9%84-%D9%84%D9%88%DA%AF%D9%88

ضمنا اگر دوست داری آخرین اخبار ایران و جهان رو بدون اینکه به سایت نکته نیوز سر بزنی تو وبلاگ خودت داشته باشی و بازدید کنندگان وبلاگت هم ازش استفاده کنن میتونی کدهای این بخش رو از لینک زیر تو تنظیمات وبلاگت بذاری

http://9ktenews.com/index.php/RSS
۱۰ تیر ۹۱ ، ۲۳:۱۶ توت فرنگی
چرا این آقا / خانم قبلی می گه بازدید کمی از اینجا میشه ؟
خود من راستش روزی 4 - 5 بار میام هی ولی خوب می بینم هر چی بگم شایس به درد شما نخوره واسه همین حرفی نمیزنم چون می دونید که من کتاب خوندنم در چه حدی هست ...
ولی حداقل اینجا میام اگر راهم دوره نمی تونم بیام کتابخونه بی وفایی هم نمی کنم دوست دارم بیام ولی مشکلات اجازه تکون خوردن حتی به من نمیده متاسفانه هر کسی به نوعی گرفتاری داره گرفتاره گرفتاری های دنیایی.
اینقدر دوست دارم بتونم بعضی وابستگی هام رو کم کنم یکمی رها بشم از این سنگینی ها ولی خوب متاسفانه زندگی با پیچ و تابش اینقدر منو درگیر خودش کرده که گاهی با وجود بیکاری های زیادم حتی نمی فهمم کی شب شد ؟
سعی می کنم خودم را سرگرم روزمرگی ها نکنم ولی چه میشه کرد ؟
پاسخ:
تشکر می‌کنم از لطف و نظرتون و دعا می‌کنم هیچ‌کس گرفتار روزمرگی و یکدستی ایام نشه!
امسال یک کلاسی داشتیم توی مدرسه که کلاس بحث آزاد بود یک روز در هفته که چهار ساعت ریاضی داشتیم کلاس فوق بین دوساعت ریاضی بود یعنی یک جورایی زنگ تفریح یک ساعته ما درباره هر چیزی بحث میکردم مدل این تریبون ازادهای دانشگاه ها چند جلسه اختصاص داده شد به مشاهیر و هر چند نفر باید یکی را برای دیگران معرفی میکردند ازقضا شهید بهشتی رسید به من نمیدام شاید باور نکنید وقتی کتابهایی درباره ایشان بود میخوندم بعضیهاش حتی اشک توبی چشمام جمع میشد مونده بودم چی بگم از بزرگی این مرد چه کلمه ای میتونه توصیفش کنه با خوندن کتابهای مختلف شهید بهشتی شناختم ولی دلم گرفت از دست رسانه هایی که اینهمه بزرگی به تصویر نکشیدند
بین کتابهایی که خوندم این کتاب هم بود بد نبود کتابش اما از همه بیشتر کتاب صد دقیقه تا بهشت بود بدجوری این کتاب دوستش دارم
پاسخ:
صد دقیقه تا بهشت کتاب خوبی بود اما چون پیوستگی و خط زمانی نداشت کم‌تر می‌شد سیر رشد شخصیتی شهید بهشتی رو در آن درک کرد. صد دقیقه بیش‌تر سیره‌نویسی بود، تقریبا.
بله ان که درست عرض میکنید من نظر شخصیم گفتم یعنی نظر بر امده از سلیقه البته کتاب با اینکه سیره رشد شخصیتی شهید بهشتی را نشان نمیدهد ولی مثل یک فیلم میمونه با سکانسهای متفاوت که این سکانسها با هم قاطی شده من اینجور بیشتر دوست دارم بعضی اوقات کتاب از اخر به اول میخونم یا اول وسطش میخونم بعد اخرش بعد اولش
شک نکید به عقلم چه کنم دیگه اینجوری خوندن بیشتر دوست دارم حتی ادرس را هم از اخر به اول میخونم
خلاصه چون کتاب به سبک خوندن من چیده شده بود به همین خاطر خوشم امد
البته بعضی اوقات که کتاب نویسنده هایی که دوستشون دارم میخونم عین یک بچه خوب کتاب از اول شروع میکنم به اخر
پاسخ:
من هم گاهی همین شکلی کتاب می‌خونم اما به محض این‌که تصمیم می‌گیرم که کل کتاب رو بخونم اون‌وقت از اول شروع به خوندن می‌کنم!
۱۵ تیر ۹۱ ، ۰۰:۲۷ توت فرنگی
دلم به "مستحبی" خوش است که جوابش "واجب" است :
السلام علیک یا صاحب الزمان
عید شما مبارک

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی