جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

جاکتابی عنوان ستونی است که نخستین‌بار در تاریخ بیست و هفت تیرماه سنه یکهزار و سیصد و هشتاد و هفت خورشیدی در صفحه چهاردهم جیم از ضمیمه‌ی جریده‌ی یومیه‌ی خراسان به طبع ‌نگارنده (زهیر قدسی) رسید و الی زماننا هذا به طبع می‌رسد. (برگرفته از مطلع الوبلاق/ پست شماره ۱) و اکنون دیر زمانی است که میزبان بازنشر معرفی‌های من و همسرم (الهام یوسفی) در جراید مختلف است.

مجموعه «یک نفر» / حبیبه جعفریان

سه شنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۱، ۰۹:۱۹ ب.ظ

پنجره‌ای به خانه مشاهیر


** «مدرس»، «تختی»، «سهراب سپهری»، «اینیشتین»، «گاندی»، «جلال آل احمد»، «ماری کوری»... این نام‌ها همگی برای‌مان آشناست. احتمالا چیزک‌هایی هم درباره برخی‌شان بدانیم! اما شاید همه‌شان برای‌مان چندان مهم نباشند که بخواهیم وقت‌مان را بگذاریم و زندگی‌نامه‌شان را بخوانیم! البته بعضی هم وجود دارند که برای‌شان زندگی اینان چندان مهم نیست اما این‌که بدانند فلان بازیگر، ماشین چه مدلی سوار می‌شود یا در دفتر شماره چند اسناد رسمی از همسرش طلاق گرفته، مهم است! به هررو تمامی این‌هایی که از ایشان نام بردم، چه ورزش‌کار باشند و چه دانشمند؛ چه هنرمند باشند و چه نویسنده؛ همگی شاید وجه مشترکی داشته‌اند در زندگی‌شان و آن هم مبارزه است. و جنس این مبارزه را تا زندگی‌نامه‌شان را نخوانیم برای‌مان آشکار نمی‌شود.

** مجموعه «یک نفر»، مجموعه‌ای است ۷جلدی است اما بسیار مختصر و مفید و جذاب. به قلم خانم «حبیبه جعفریان» که پیش از این در معرفی کتاب «زندگی سیدمحمدحسین طباطبایی» از توانایی ستودنی‌شان در عرصه زندگی‌‌نامه نویسی سخن گفتیم. جعفریان در جایی نوشته بود تصمیم داشته تا رمان‌نویس شود اما تا کنون نتوانسته به این آرزویش برسد و به هرحال شده زندگی‌نامه‌نویس! شاید این آرزو و نوع نگاهی که جعفریان بر زندگیِ آدم‌ها دارد باعث شده تا او این‌قدر در کارش موفق شود، تا جایی که دوست داری حتی زندگی‌نامه آنانی که زندگی‌شان برایت چندان مهم نیست را هم بخوانی.


** مجموعه «یک نفر» در اصل مقاله‌های بلندی است که بین سال‌های ۷۸ تا ۸۰ در ماه‌نامه سروش جوان به مناسبت‌هایی چاپ شده بود. اولویت انتخاب این آدم‌ها هم به ادعای نویسنده، به میزان تاثیرگذاری‌شان و این‌که آدم‌های بیشتری مایل بوده‌اند تا چیزهایی درباره زندگی آن‌ها بدانند، مشخص می‌شده. این مطالب از لحاظ فرم، نثر و رویکرد ویژگی خاص خودشان را دارند و در اصل نباید آن‌ها را یک اثر پژوهشی در همه وجوه دانست؛ چون فقط برای آشنایی کلی با زندگی و سرگذشت آنان نوشته شده‌اند. در ضمن برای کسانی که عذرشان برای نخریدن و نخواندن کتاب‌ها، گران بودن و حجیم بودن و وقت نداشتن و از این قبیل است باید عرض کنم که: این کتاب‌ها ۴۰۰تومان بیش‌تر قیمت ندارند(دقیقا اندازه قیمت یک عدد چیپس!) و نهایتا ۵۰صفحه در قطع پالتویی دارند که تازه کلی عکس داخلش قاطی شده و کلا یک ساعت هم وقت نمی‌گیرد خواندن‌شان.

** ...سرش را آورد نزدیک میکروفن و صدایش در سالن پیچید: «یکی از آرزوهای من این است که به حج بروم.» چشم دانش‌جوها به دهان پهلوان بود او با سادگی ادامه داد: «اما هر وقت به یاد این آرزوی برآورده نشده می‌افتم و دلم می‌گیرد، می‌آیم یک‌بار دور این دانشگاه می‌گردم و دلم تسلی می‌شود...» تختی چند کلمه‌اش را گفت و از سکو آمد پایین. جوان‌ها برایش کف می‌زدند و صورتش را می‌بوسیدند...


پس‌نوشت: این معرفی آن‌قدر که حق کتاب بود خوب از آب در نیامد، اما واقعا این مجموعه خواندنی است و به شرط چاقو به همه توصیه‌اش می‌کنم. از دست ندهیدشان!


مشخصات کتاب:

نشر سروش (7جلد) /تقریبا هرکدام 40 صفحه بیش‌تر ندارند! /قطع پالتویی/ تقریبا 400 تومان(یعنی مفت!)

این کتاب را می‌توان از فروشگاه کتاب آفتاب واقع در چهارراه شهدا، روبه‌روی شیرازی14، پاساژ رحیم‌پور، انتهای پاساژ با شماره تماس 0511.2222204 تهیه نمود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۳/۳۰

نظرات  (۱۴)

تا وسطش که خوندم میخواستم بگم با این قیمت کتابها مگر میشود کتاب خرید همان دانلود کنی pdf بخونی سنگین تره ادم میره توی کتاب فروشی به قصد خرید یک کتاب مثلا5000تومانی بعد میاد بیرون میبینه حداقل20000تومان کتاب خریده تازه این در وضعیت خوبشه اگه مثلا50000تومان پول توی کارت باشه یک دفعه میبینی تهش تازه باید یک چیزی نقدی هم بدی اخ نمیدونید فکر کنم همین روزهاست پدر گرام از دست کتاب خریدن های من یا برشکست بشود یا سکته کند!
ولی خدا را شکر قیمتش کم است در اولین فرصت میخریم میخوانیم
پاسخ:
خدا رو شکر پس بهانه‌ای نیست!
دوساعته دارم فک میکنم ادرس این کتابفروشی که دادید چقد اشناست تازه یادم امده برای نمایشگاه کتابمون میخواستیم از انجا کتاب بخریم و این ادرس دبیرم برایمsmsکرده بود که من هم بروم برای خرید کتاب که متاسفانه کلاس داشتم و نشد وایشان خودشان امدند برای خرید خلاصه کتابهای خوبی بود تشکر
از قیمت کتاب گفتید و اینکه دقیقا هم قیمت چیپس هست
دیشب از شبکه چهار مستندی در باره کتاب پخش شد که امیدوارم دیده باشید
نمیدونم چرا یاد شما افتادم یک نکته جالبی که در مستند گفت این بود که ملا کسی مییاد و کتابی برمیداره، هنوز محتوی کتاب رو نخونده قیمت نگاه می کنه و مثلا می بینه شده 1200 تومن، آن چنان کتاب رو پرت می کنه که انگار بهش فحش دادن اما همین رو اگر بهش یک ساندویچ میدادن حتی خوشحال هم میشد...
اینه فرهنگ کتاب خوانی تو کشور ما...
برای معرفی همچین نویسنده ای احساس نمی کنید کم از تثرش نوشتید؟

پاسخ:
چرا. قبول دارم و برای همین در آخر عذرخواهی کردم. البته قبلا در چند معرفی از نثر ایشان صحبت کرده بودم!
سلام علیکم و رحمه الله و برکاته جناب قدسی!
بسی مشعوف می شویم اگر منور بفرمایید این کلبه ی حقیرانه را با قدوم مبارک!و مشعوف تر گر خبری بدهید تشریف فرمایی جنابتان را...!
به به عجب متنی سرودم.
پاسخ:
علیکم السلام. چشم!
۰۱ تیر ۹۱ ، ۱۵:۳۲ مییییییییلاد
زهیر توی این یازده ماهی که با امیر خانی آشنا شدم 7 تا کتابشو خوندم.
فقط سر لوحه ها و ناصر ارمنیش مونده.
یک نویسنده میخوام تو سبکای خودش.
کتابای دهقان و احمد زاده رو هم خوندم.
داری همچین کسی؟
پاسخ:
نادر ابراهیمی! علیک بالنادر ابراهیمی! نثر و محتوای فوق‌العاده‌ای داره!
۰۱ تیر ۹۱ ، ۱۶:۵۸ مصطفی برزگر
سال 85 بود که آمدیم مشهد برای جشنواره ی راهیان حریم ولایت
یا همون برگزیدگان رشته مفاهیم سراسر کشور
ما آنجا یک دوستی بسیار ناب پیدا نمودیم به نام زهیر
به گمانم فامیلی اش قدسی بود
شاید...
با هم دوست شدیم
آن هم از نوع 7 اش !!!!!
هر کار کردیم شماره ای به ما نداد آن عزیز دل
یک ایمیلی داد به ما که تونارنجی درآمد و برای همیشه دست ما را در پوست پسته گذاشت
تا اینکه یکی دو سال پیش نام شریفش را در کاغذ نامه ای خواندیم به نام
به نام ...
یادم نمی آید نامش چه بود کیم لیم خیم پیم
حالا هر چه؛ مهم نیست
چون زمانی خوب بود
ولی حالا نه شاید که نامش نهند ....
همون ..
خوشحالم که هستی دوست قدیمی
ایشالا که همیشه باشی

پاسخ:
به هر حال ممنون. و امید که دوباره به جاکتابی سربزنید!
۰۱ تیر ۹۱ ، ۱۷:۴۳ (رفیق شکارچی)
اون کتاب زندگی نامه علامه طباطبایی رو یادمه ی روز نشسته بودم توو نمازخونه
ی ی ساعتی وخت پرت داشتم
گفتم حالا توو این فرصت، ی مطالعه ای هم بکنیم بد نیس!
رفتم این کتاب رو برداشتم
انقد محو نثر جذابش شدم ک تا آخر کتاب رو، ی جا خوندم!
حتی رفیقم اومد دنبالم ک بریم بیرون، گفتم وایسا این کتاب تموم شه، بــعـــــــد
خلاصه عالیه!
پاسخ:
در ضمن شما رو به عنوان گیسوپریش هم خواهم شناخت اگر این‌گونه خودتان را معرفی کنید. ضمنا شما وبلاگ ندارید؟!
۰۱ تیر ۹۱ ، ۱۷:۴۵ (رفیق شکارچی)
این نادر ابراهیمی هم خیلی عالیه
چن روز پیش یکی از دوستام کتاب "چهل نامه کوتاه ب همسرم" اش رو برام هدیه تولد آورد
حقیقتا از لحاظ مفهومی خیلی پر و غنیه
۰۱ تیر ۹۱ ، ۲۲:۵۵ توت فرنگی
یک سوال بپرسم آقای قدسی ؟
این کتاب هایی که شما معرفی می کنید خودتون هم تا آخرش خوندید ؟
همینطوری محض کنجکاوی پرسیدم منظور خاصی ندارم
پاسخ:
نه همه‌ی کتابا رو شاید تا تهش نخونده باشم اما عموما تا تهش می‌خونمشون. این مجموعه رو اما به گمانم تماما خونده باشم و بعضی‌هاشونو چندباره خوندم. چیزی نیست. از اوناست که می‌شه تو یه مهمونی الکی و خاله‌زنکی یه گوشه‌ای نشست و تمومشون کرد!
۰۲ تیر ۹۱ ، ۱۲:۳۳ مهدی ابراهیمی
سلام
این هم نشان من ؛ که نگی فقط نگاه می کنم یا فقط می خوانم.دیدی که نوشتم.
سلام اقای قدسی شوما که تشریف نمیارید این وب جدیدمان دیگر گفتیم اپ هستیم دعوتتان کنیم شاید قدم رنجه کردید روحمان شاد شد
یک چیز دیگر اجازه هست لینک وبتون ثبت کنم؟
پاسخ:
آمدیم. اما معنی جمله‌ی آخرتون رو نفهمیدم!
یک قسمتی هست ستون کناری وبلاگ ها بالاش مینویسند پیوند ها یا لینکدونی و ادرس وب دوستان را انجا ثبت میکنی ودر همان نوار کناری وب ادرس ها می ایند با نام وبلاگ های دوستان حالا بنده کسب اجازه کردم که ایا اجازه میدهید ادرس وب شما را انجا ثبت کنم و جز پیوند های وبم باشد ؟
پاسخ:
البته خودم چنین حدسی زدم اما به روی خودم نیاورم تا مطمئن شوم!!
۰۴ تیر ۹۱ ، ۱۶:۱۴ گیسو پریش
سلام مجدد
ن والله
اونی ک قراره همسرمون بشه 1274 کیلومتر فاصله مکانی داره با ما...
ضمنا خیلی سریه
ن امیر ن شکارچی هیچکدوم هنوز خبر نرادن
ی دفه می خوام دم عقد سورپرایزشون کنم
[چشمک ]
۰۹ تیر ۹۱ ، ۰۹:۴۱ گیسو پریش
[ خنده ]
ن رفتم توی ی سایتی ب نام به راه
مکان دقیق خونمون و خونشون!! رو مشخص کردم
فاصلش رو نشون داد
سایت خیلی پر و عالی ایه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی