جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

جاکتابی عنوان ستونی است که نخستین‌بار در تاریخ بیست و هفت تیرماه سنه یکهزار و سیصد و هشتاد و هفت خورشیدی در صفحه چهاردهم جیم از ضمیمه‌ی جریده‌ی یومیه‌ی خراسان به طبع ‌نگارنده (زهیر قدسی) رسید و الی زماننا هذا به طبع می‌رسد. (برگرفته از مطلع الوبلاق/ پست شماره ۱) و اکنون دیر زمانی است که میزبان بازنشر معرفی‌های من و همسرم (الهام یوسفی) در جراید مختلف است.

مثنوی دانشجویی / عباس احمدی

جمعه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۱، ۰۷:۲۷ ب.ظ

تا بگویم فرق خر را با الاغ!


* این روزها میان ما و کتاب‌هایی چون «مثنوی معنوی» فاصله بسیار افتاده است، تا جایی که اگر از دانشجویان پرادعایی که به محض ورود به دانشگاه، فکر می‌کنند فیل هوا کرده‌اند! بخواهند فقط 10 بیت از این کتاب عزیز را از حفظ که نه، از رو بخوانند عین ژیان یا پراید (چه فرق می‌کند؟!) در سواحل ماسه‌ای خزر گیر می‌کنند!! این حکایت اسف‌بار امروز ماست.


* اما جناب آقای «عباس احمدی» که حداقل 8 سالی را با همین جماعت دانشجو -به عنوان دانشجو- سر و کله زده و نمی‌دانم چند سال است که به عنوان استاد دانشگاه به این سر و کله زدن ادامه می‌دهد، دفتر شعری با عنوان «مثنوی دانشجویی» منتشر نموده تا به قول خودش: فرق خر را با الاغ بگوید!!
وقتی با عباس احمدی مواجه می‌شوی، به دلیل حجب و حیای گفتاری و رفتاری، این باور که با شاعری طنزپرداز روبه‌رو هستی، قدری مشکل است؛ اما به هرحال این مشکل‌باوری دخلی در ماجرا ندارد و او همان‌گونه که عرض شد شاعری طنزپرداز و با حفظ سمت دارای دکترای منابع طبیعی و استاد دانشگاه است!

مثنوی دانشجویی

* او قلمی ساده و صمیمی و بی‌ادعا دارد. با همان وزن معروف مثنوی سروده و البته چنان‌که امروز مرسوم است قدری رعایت وزن، در خوانش برخی از ابیات کتابش مشکل است و دچار سکته‌هایی خفیف می‌شویم. اما لطافت طنز او و شوخی‌های مودبانه(!) او، باعث ریزخنده‌هایی در مخاطب می‌شود که جای تقدیر و تحسین دارد. او با این کتاب نقد را راحت و بی‌رودربایستی با مخاطب دانشجو در میان می‌گذارد و این نقد آن‌قدر هم گزنده نیست که بخواهد کسی را آزرده کند.

کتاب طراحی جلد جالبی دارد با ظاهری امروزی و دانشجوپسند اما در داخل قدری سعی شده تا شمایلی نوستالوژیک از کتب قدیمی ارائه شود تا احساس مثنوی‌خوانی در مخاطب تقویت گردد.


*باب اول؛ خرخوانی مر دروس را بهر کنکور و قبولی در دانشگاه و الخ...
بشنو از من چون حکایت می‌کنم
درد دانشجو روایت می‌کنم
در هوایی سرد شعری گفته‌ام
بشنوید، از درد شعری گفته‌ام
«سینه خواهم شرحه‌شرحه از فراق»
تا بگویم فرق خر را با الاغ!
«هرکسی از ظن خود شد یار من»
کرد کاه و یونجه‌اش را بار من
«سر من از ناله من دور نیست»
گرچه اصلا سور و ساتم جور نیست
شعر من معجونی از زخم دل است
تحفه‌ای آورده‌ام ناقابل است...
من جوانی خنگ و پیزوری شدم
یک-دوسالی پشت کنکوری شدم
بر جوانیّ خودم آذر زدم
خر زدم، هی خر زدم، هی خر زدم
چون نتایج آمد اشکم شد روان
فحش دادم بر زمین و بر زمان...

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۳/۱۲

نظرات  (۲۱)

۱۳ خرداد ۹۱ ، ۱۱:۱۸ مییییییییلاد
تکراری بود.
پاسخ:
اگر منظورت این است که در جیم خوانده‌ای، که عموم نوشته‌ها تکراری است عزیز دل!
۱۳ خرداد ۹۱ ، ۱۶:۳۳ مییییییییییییلاد
نه خب....
اینو خیلی وقت پیش آخه توی جیم نوشته بودی.
پاسخ:
ولی از دقت نظرت ممنون! گاهی بد نیست کژتابی‌های نوشته‌هام رو پیدا کنی و گوش‌زد کنی!
منم احساس کردم یک جا دیگه اینو دیده بودم بعد با خودم گفتم نه نه نه اشتباه می کنی هــــــــا بعد این کامنت آقا میییییییییلاد رو دیدم ، دیدم نه مثلی که من اشتباه نکردم واقعا یک جا دیگه خونده بودم اینو

اینم گزارش روزجهانی مون بدون کمک
http://msmashhad.com/
همون اولین مطلب هست ، فقط ادامه داره بایس رو لینک ادامه مطلب هم کلیلک کنید باقیش هم بیاد
اینم گفتم واسه اون تیکه ادامه مطلبش ریز نوشته دیده نمیشه کلن
پاسخ:
مبارک باشه!
۱۳ خرداد ۹۱ ، ۲۰:۰۴ برادر جمال
کُلی خندیدم
هر چند خیلی از چیزهایی که گفته بود توی دانشگاه ما نیست و نخواهد بود ولی حال کردم.
طرح جلدش جالب نیست. می شد طرح بهتری انتخاب کرد.
پاسخ:
ممنون از حضور مرئی‌تون آقا محمد حسین!
۱۴ خرداد ۹۱ ، ۰۰:۳۶ برادر جمال
آره امروز لینک کردم
تو کتابفروشی گفتم که از وبلاگ خودم نیومدم تو جاکتابی
به این زودی فراموش کردی؟!
۱۴ خرداد ۹۱ ، ۰۸:۴۲ گیسو پریش (رفیق شکارچی)
عرض ادب
ب نظر منم طرح جلدش می تونست بهتر باشه!
آقا ضمنا این پوسته وبلاگتون ک راه راه سفید آبیه با فونت مشکی ی خورده چشمو اذیت می کنه!
البته ک مشکل از چشم بنده ست! (14ئه شماره چشمم!!!! معافیت هم گرفتم!!)
۱۴ خرداد ۹۱ ، ۱۲:۲۵ مییییییییلاد
ما که کف کردیم بس که گفتیم عوض کن این قالبو
پاسخ:
به زودی عوض میشه انشاالله.
۱۴ خرداد ۹۱ ، ۱۲:۳۲ گیسو پریش (رفیق شکارچی)
شیرینی معافیت ک دو سال پیش تقدیم دوستان از جمله جناب شکارچی شد!!
انشااله شیرینی عروسی!!!!
[ چشمک ]
پاسخ:
مقصود شیرینی و معافیت سربازی و عروسی بهانه!
این پیام خوش آمد گویی تون قشنگه
پاسخ:
ممنون.
اوهوک....
پاسخ:
فکر کردین این لوس‌بازیا فقط مال شما جووناست؟!!
۱۴ خرداد ۹۱ ، ۲۱:۳۴ میییییییلاد
بلی فکر میکردیم اما الان می بینم که این لوس بازیا مال شوما پیرمردا هم هست
پاسخ:
مدتی بوده که تصمیم داشتم تک‌بیت‌های محبوبم رو به عنوان یک پست بزارم اما می‌ترسیدم که این‌شکلی کتاب‌محور بودن وبلاگ از بین بره و حالا دارم این‌کارو با کد پیام خوش‌آمدگویی انجام می‌دم. نظرت چیه؟ این‌کار بهتر یا این‌که ابیات رو به صورت یک پست بزارم؟
۱۵ خرداد ۹۱ ، ۱۳:۳۷ میییییییلاد
˛ °_██_*。*./ \ .˛* .˛.*.★* *★ 。*
˛. (´• ̮•)*˛°*/.♫.♫\*˛.* ˛_Π_____. * ˛*
.°( . • . ) ˛°./• '♫ ' •\.˛*./______/~\ *. ˛*.。˛* ˛. *。
*(...'•'.. ) *˛╬╬╬╬╬˛°.|田田 |門|╬╬╬╬ .
... ... ¯˜"*°•♥•°*"˜¯`´¯˜"*°•♥•°*"˜¯` ´¯˜"*°´¯˜"*°•♥•°*"˜¯`´¯˜"*°•
عید ت مبارک زهیر جون
پاسخ:
عید شما هم مبارک آقا میلاد!
سلام

از : اعتکاف
به : رفقا

یا علی
عیدتون مبارک


می دونم ، معلوم نیست این چه جور اعتکافیه که داریم تو اینترنت می گردیم
هی دنیا ! که اینجا هم دست از سرت برنمی داریم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ:
التماس دعا!!!
۱۵ خرداد ۹۱ ، ۱۳:۴۷ مییییییلاد
اگه به صورت پست بذاری بهتره.
چون اینجوری آدم یادش میره بیت های قبلی خوشامد گویی رو.
پاسخ:
تازه باعث می‌شه که هر هفته یه سری بزنن تا اون بیت‌ها رو از دست ندن مثلا!
۱۵ خرداد ۹۱ ، ۱۳:۵۳ مییییییلاد
آقا !شوما که بدون دعوت نمیای.
بیایید وبمان بخوانید پست جدید را.
یادم نمیره
این کتاب رو واسه داداشم خریدم...
هعییییییییی
چ روزایی داشتیم :(
پاسخ:
انشالا داداشتون هرچه زودتر به آغوش خاناده بازگردند و خانواده‌ای رو از نگرانی نجات بدن!
۱۵ خرداد ۹۱ ، ۲۲:۲۱ صید قزل آلا در مدرسه


آقا شهاب الدین از طرف بنده وکیل هستن در مورد این پُست نظر بدن
پاسخ:
به هر حال بابت همین نظرتون هم ممنونم!
آقای قدسی داشتیم؟
خب من اگه ناراحتم ب خاطر اینه ک خیلی وابسته بهش بودم، الان مثل قبل با هم نیستیم دیگه گرچه بهش گفتم که اگه بزاره بره کلا نابودش می کنم
پاسخ:
خیره انشالا!
۱۷ خرداد ۹۱ ، ۱۰:۲۲ صید قزل آلا در مدرسه
خانم آروز کیه؟
پاسخ:
راستی شما تو این ماجرای پست قبلی (پارسی تا چه اندازه شکر است؟) حضور داشتید؟ یادتونه؟
۱۷ خرداد ۹۱ ، ۲۲:۵۴ صید قزل آلا در مدرسه
آروز؟! یا آرزو؟
پاسخ:
حقا که معلمین! باشه نمرم شد 19!
باسلام وعرض خسته نباشید به قول دیگردوستان تکراری بدپوداما شعرهای استاداحمدی تکراریشم فوق العاده س ممنون میشیم اگه نسخه ی کامل کتاب روبزاریدچون این بارتکراری نمیشه من بیشتروب سایتاروگشتم پیدانکرم باتشکر
پاسخ:
سلام و سپاس.

اما متاسفم که نمی‌تونم و اجازه ندارم که نسخه کامل این مجموعه رو روی وبلاگ قرار بدم. راستش تا کنون برای هیچ کتابی چنین کاری نکردم مگر این‌که کپی‌رایت نداشته باشه و نسخه خیلی قدیمی باشه(بیش از پنجاه سال). به هر حال ممنون که سرزدید. و دوباره حتما تشریف بیارید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی