جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

جاکتابی عنوان ستونی است که نخستین‌بار در تاریخ بیست و هفت تیرماه سنه یکهزار و سیصد و هشتاد و هفت خورشیدی در صفحه چهاردهم جیم از ضمیمه‌ی جریده‌ی یومیه‌ی خراسان به طبع ‌نگارنده (زهیر قدسی) رسید و الی زماننا هذا به طبع می‌رسد. (برگرفته از مطلع الوبلاق/ پست شماره ۱) و اکنون دیر زمانی است که میزبان بازنشر معرفی‌های من و همسرم (الهام یوسفی) در جراید مختلف است.

شبانه‌ها / کازوئو ایشی‌گورو

دوشنبه, ۸ خرداد ۱۳۹۱، ۰۸:۵۷ ق.ظ

کتابی پر از آهنگ و زندگی


** کتابی که این هفته برای معرفی در نظر گرفته‌ام کتابی است که سال پیش به سفارش یکی از دوستان کتاب‌خوان (یا به عبارتی کتاب‌خوار!) برای خواندن انتخاب کردم؛ البته درست یادم نیست کدام‌شان بود، یعنی کدام‌یک از دوستانم به من توصیه کرد و خوب این از عوارض پیری است دیگر! به هر حال این کتاب همین «شبانه‌ها»ی «کازوئو ایشی‌گورو»، نویسنده انگلیسی ژاپنی‌تباری است که این روزها خیلی سر و صدا به پا کرده است!


** شبانه‌ها آخرین اثر ایشی‌گورو است. نویسنده‌ای ژاپنی که از پنج‌سالگی مقیم انگلستان شده و باعث شده او را انگلیسی ژاپنی‌تبار بخوانند! ایشی‌گورو البته از آن‌هایی نبوده که از کودکی بخواهد نویسنده شود و خیال نویسندگی در سر بپروراند. آن‌گونه که خودش از کودکی‌اش روایت کرده بیش‌تر دوست داشته تا یک  نوازنده یا موسیقی‌دان باشد تا نویسنده؛ اما از بخت خوبِ ما، بی‌آن‌که خود او درست بداند، ورق برگشته و او روی به نوشتن آورده است! نویسندگی او اول با ترانه‌سرایی‌هایش آغاز شد؛ و از قضا هیچ خواننده‌ای ترانه‌های او را نخوانده تا برای‌مان خبر بیاورد که در ترانه‌سرایی چند مرده حلاج بوده؟! اما هرچه بوده در همان آغاز داستان‌نویسی دهان ناشران انگلیسی را آب می‌اندازد، و چون آن‌ها بر خلاف ناشران مملکت‌مان انگلیسی بوده‌اند(!) از همان ابتدا بو برده‌اند که این یارو قرار است نویسنده مشهوری بشود و از همان ابتدا از او استقبال خوبی به عمل آورده‌اند.
حالا جای آن‌که از قدر نشناسی ناشران ایرانی گلایه کنید ادامه ماجرا را بخوانید: آقای ایشی‌گورو گرچه امروز 58 سال دارد اما عمر نویسندگی حرفه‌ایش 30 سال بیش‌تر نیست. اول کار او «منظره پریده‌رنگ تپه‌ها» بود و بعدا کارهایی چون «بازمانده روز»، «وقتی یتیم بودیم» و «هرگز ترکم مکن» که دست‌مایه یک فیلم به همین نام شد، منتشر شدند.

** پس از پنج سال آقای نویسنده متوجه شد دیگر وقتش شده تا کاری بکند، بنابراین همین کتاب شبانه‌ها را که مجموعه‌ای از پنج داستان کوتاه است منتشر نمود. این داستان‌ها چند ویژگی مشترک دارند. اول این‌که گویا نویسنده عشق ایام کودکی‌اش را که همان موسیقی بوده تقریبا در همه این داستان‌ها آورده و تقریبا موسیقی، بخش قابل توجهی از داستان و توصیف‌هایش را تشکیل می‌دهد. اشتراک دیگر این‌که نویسنده به خودش در ایجاد فرم‌های متعدد و متنوع زحمتی نداده و در همه داستان‌هایش، راوی شخص اول داستان است که از گذشته‌ای سخن می‌گوید.ایشی‌گورو اعتقاد زیادی به توصیف جزئیات دارد و رمز موفقیت او شاید در همین جزئی‌پردازی‌های اوست.

** «... از شنیدنش متاسفم آقای گاردنر. فکر می‌کنم بعضی ازدواج‌ها حتی ممکن است بعد از بیست و هفت سال به جدایی ختم شود. اما دست کم شما می‌توانید به این روش از هم جدا شوید؛ تعطیلاتی در ونیز؛ خواندن روی یک قایق...»

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۳/۰۸

نظرات  (۶)

به نام خدا
دبیر خانه ویژه ایام رحلت امام(ره) در مؤسسه آرمان تشکیل شد.
آرمان با ارائه محصولات جدید و قدیمی خود اقدام به تشکیل این دبیرخانه کرده است. در صورت تمایل می توانید برای آگاهی از لیست محصولات به آدرس ذیل مراجعه نمایید. منتظرتان هستیم.
با تشکر، معاونت عملیات و جریان سازی مؤسسه آرمان / دبیرخانه ویژه ایام رحلت امام(ره)
http://armancenter.net
الان از سر امتحان اومدم دارم این رو می خونم هی میگم خدایا من این کتاب رو کجا معرفیشو خوندم
بعد تازه یادم افتاده تو جیم بوده
ینی ببینین چه می کنه امتحان با روان آدم
پاسخ:
انشالا خدا عاقبت همه رو ختم به خیر کنه!
۰۸ خرداد ۹۱ ، ۱۴:۲۵ یامولا(ساقی کوثر)
بسم رب النقی
یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ ؛می‌خواهند نور خدا را با پف دهان‌هایشان خاموش کنند و خدا نورش را اتمام خواهد کرد اگر چه کافران را خوش نیاید.نه این عروسک خیمه شب بازی، اولین قربانی پاشیدن گرد به سوی خورشید است و نه آخرینشان خواهد بود،گردهایی که همه اش به چشم خودشان فرو می رود چرا که این تقدیر حق تعالی است.آری از این کعب ابن اشرف ها زیاد دیده است تاریخ به خودش!و طی قرون اینها و هجویاتشان به گور رفتند و هنوز نور حق است که می درخشد چرا که آنان را که خدای عزیزشان داشته است،خلق خدا نمیتواند ذره ای تحقیرشان کند.۱نامم را تغییر دادم و از این پس افتخار میگویم؛ انا عبد النقی
سلام
اینو تو جیم ننوشته بودین ؟

آقای جاکتابی یک چیزی من امروز هم میتونم بیام یا فردا صبح یا اگر شما فردا صبح نیستید چهارشنبه بعد از ظهر آخه هفته آینده تعطیل می باشد که من اصلا حواسم نبود ...
حالا هفته آینده اگر بشه باز واسه 4شنبه یا 5شنبه چون باز تا سه شنبه ممکنه خونه نباشم.

هر روزش که شما واستون سخت نیست بفرمایید من همون روز میام.
از امروز تا آخر هفته فقط چهارشنبه صبح جشن مون هست من تو جشن هستم در حال عکاسی و تهیه خبر !
دوم هم که سه شنبه عصری میرم پارک ملت ورزش می کنم حالا چه روزی خوبه ؟؟
پاسخ:
یه خورده فهم گزاره‌های شما سخت بود برام! اما به هر حال فردا صبح - و کلا صبح‌ها- بین ساعت 10 تا 13 در فروشگاه در خدمت شما هستم.
سلام
لحظات بسیار قشنگی رو اونجا سپری کردم ممنونم واسه سورپرایز بسیار خوشمزه تون من کلی خجالت کشیدم
بازم ممنونم خیلی خیلی خیلی ...
۱۰ خرداد ۹۱ ، ۱۶:۳۸ مییییییییییلاد
سلام بر زهیر خان.........
مادیروز باز رفتیم مغازه ی آقای رجبزاده...
رفتیم و گفتیم ما برای اولین بار می خواهیم یک چیزی از شما بخریم.جناب علی آقا هم که کلا با این کلمه بیگانه استند،همینطور داشتند ما رو سر قیمتش اذیت می کردن که بکهو تلفنشون زنگ خورد و اوشون رفتن بالا و ما هم به گمانم از آقا مرتضی بود که پرسیدیم این کتاب چند است و پرداختیمش.هرچی هم منتظر ماندیم علی آقای گل تشریف نیاوردن.
اینقدر غوصه خوردم.
میخواستم اذیتش کنم.میخواستم موقعی که دارم باهاش خداحافظی می کنم بگم به جناب قدسی هم سلام برسونین.اوشون هم که پیله...
.میگفتن:چطورمگه؟تو از کجا میشناسیشونو اینا...
ما هم که پیله تر.عمرا اگه می گفتیم.خلاصه طفلکی می منوند 2 کفش ها...
حیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــف!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
خداوند یکی از الطاف بزرگش رو امروز شامل حال ما نکرد.

شنیدی دیوار جان؟
پاسخ:
برا این‌که بشنوم لازم نیست داد بکشی پسر!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی