جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

آرشیو کتاب‌نویسی‌هایمان در جراید مختلف

جاکتابی

جاکتابی عنوان ستونی است که نخستین‌بار در تاریخ بیست و هفت تیرماه سنه یکهزار و سیصد و هشتاد و هفت خورشیدی در صفحه چهاردهم جیم از ضمیمه‌ی جریده‌ی یومیه‌ی خراسان به طبع ‌نگارنده (زهیر قدسی) رسید و الی زماننا هذا به طبع می‌رسد. (برگرفته از مطلع الوبلاق/ پست شماره ۱) و اکنون دیر زمانی است که میزبان بازنشر معرفی‌های من و همسرم (الهام یوسفی) در جراید مختلف است.

میرزا تقی خان امیرکبیر / مینا چوپانی

دوشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۵۶ ب.ظ


امیرخوانی در اتوبوس!۱


** تاریخ و آدم‌هایش همیشه پشت ابرهایی از نداستن‌ها پنهان بوده‌اند. مورخ‌نماها کارشان این بوده که این ابرها را متراکم‌تر و تیره‌تر کنند تا کمتر رد و نشانی از واقعیت باقی بماند؛ حالا این مورخ‌نماها از کجا پیدایشان شده، خدا عالم است! قاعدتا از همان‌جایی که هنرمندنماها و ورزشکارنماها و... پیداشان شده، ما که به آن‌ها کاری نداریم! اما از آن طرف مورخان دل‌سوز گویا بادبزن به‌دست، مدام در تلاش بوده‌اند تا این ابرها را تا حدی کنار بزنند تا بلکه شبحی از حقیقت را -به آنان‌که مشتاقند تا چهره حقیقت را دریباند- نمایش دهند. البته با توجه به این‌که همیشه سعی و تلاش مورخ‌نماها بیش‌تر بوده، نمی‌توان توقع داشت تا چهره هر شخص و هر واقعه را در تاریخ به وضوح دید؛ اما ندیدنش و بالکل ندانستنش واقعا مصیبت است.


** امیرکبیر از چهره‌هایی است که تاثیرگذاریش در تاریخ ایران غیر قابل انکار است. آن هم در دوره شکوفا و پر افتخار(!) قاجار. که دور، دور صدراعظم‌کشی و یا به عبارت گویاتر شایسته‌کُشی بوده است. کسی که در دوره قریب به پنج سال صدارتش‌ لیستی عریض و طویل از اقدامات و برنامه‌های تمام و ناتمام‌اش به جا گذاشت، از اصلاحات اقتصادی و مالیاتی بگیرید تا تاسیس دارالفنون و حرکت دادن نظام آموزشی به سمت نو شدن و برنامه‌ریزی برای کوتاه کردن دست اجانب از دامن ایران، که از قضا دستی دراز بود به این آسانی‌ها نمی‌شد قطع‌اش کرد و از همه جالب‌تر، کوتاه کردن دست خودی‌ها از خزانه مردم، که خودی‌تر از همه شاه بود که امیر پول تو جیبی‌اش را از سالی ۶۰هزار تومن به سالی ۱۲هزار تومن کاهش داد! با این همه آیا کسی می‌تواند در مورد این شخصیت مهم و تاثیرگذار چهارخط صحبت کند و بگذرادش در بوته نقد. این است که صحبت از مورخ‌نماها می‌کنیم و کتمان حقیقت.

میرزا تقی خان امیرکبیر


** «مینا چوپانی» تلاش نموده و سعی کرده تا در کتابش زندگی «میرزا تقی‌خان امیرکبیر» را جذاب و با قلمی آمیخته با نمک طنز، جمع آورد. کتابی اتوبوسی که به راحتی می‌توان در یک روز کاری و در انتظار اتوبوس‌های محترمِ وابسته به شرکت‌های خصوصیِ محترمِ تحت نظارت سازمان محترمِ اتوبوس‌رانیِ شهرداریِ محترمِ...، مطالعه نمود و بعد هم می‌توانی کمی تخیل مبارک را به کار بیاندازی که اگر امیرکبیر اکنون بود، با این مجموعه محترم چه می‌کرد؟! کتاب اگر چه مختصر است اما اطلاعات مناسبی را با قلمی خوب، برای آنان‌که تصور می‌کنند چندان از تاریخ خوش‌شان نمی‌آید، ارائه نماید.


** در خانه‌ی امیر، فاطمه خانمی بود که خوب کشک و بادمجان می‌پخت. امیر وقتی وزیر مختار روس تقاضای نامربوطی در مورد سرحدّات ایران کرد. برای پاسخ گفت: «هر وقت فاطمه خانم کشک و بادمجان پخت، حتماً قسمی را هم برای شما خواهم فرستاد. آی کشک بادمجان، آی فاطمه خانم‌جان!»



مشخصات کتاب:
عنوان: میرزا تقی خان امیرکبیر
نویسنده: مینا چوپانی
ناشر: کتاب دانشجویی
تعداد صفحه: ۷۲
قیمت: ۱۴۰۰تومان
قطع: پالتویی


این کتاب را می‌توان از فروشگاه کتاب آفتاب واقع در: مشهد، چهارراه شهدا، روبه‌روی شیرازی۱۴، پاساژ رحیم‌پور، انتهای پاساژ (با شماره تماس ۰۵۱۱.۲۲۲۲۲۰۴) تهیه نمود.

پی‌نوشت:

۱- خواستم تیتر را این‌گونه قرار دهم: «امیر»خوانی در اتوبوس اما کمی شیطنت کردم! ببخشید.
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۰۳/۲۰
زهیر قدسی

تاریخ

نظرات  (۲)

سلام برادر
انگار ایام انتخابات بازار نظراتت کساد بوده!
وبلاگ ما هم زنده شد سر بزن!
پاسخ:
و علیک سلام
هم ایام انتخابات بود و هم امتحانات! خدا انصاف‌شان دهد که بازار بی‌رونق ما را کساد کردند!
شما شیطنت کردید ما ...
بنده که یک چیز دیگر در ذهنم آمد. یک چیزی مثل امیر‌خانی‌خوانی در اتوبوس! یعنی فکر کردم راجع به خواندن یکی از کتاب‌های امیرخانی در اتوبوس مطلب نوشته‌اید!
پاسخ:
سلام

من هم هم‌چه چیزی می‌خواستم بشود، که شد!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی